Espanya i França volen subvencionar el pas de mercaderies pel Pertús

Els dos països negocien ajuts per a rebaixar els costos i fer més atractiu per a les empreses optar pel tren en lloc de la carretera

ave Girona

ave Girona / DdG

DdG

El Govern espanyol negocia amb França aplicar subvencions als cànons ferroviaris en el túnel del Pertús, que connecta tots dos països, per a impulsar el transport de mercaderies mitjançant ferrocarril, segons va dir ahir el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores.

Flores va augurar que els governs de tots dos països acabaran segellant un conveni que contempli aquestes subvencions, que haurien de rebaixar els costos de passar pel Pertús i per tant fer més atractiu per a les empreses optar pel tren en comptes de per al camió per a importar o exportar mercaderies amb França.

Els cànons ferroviaris ja compten amb importants subvencions en la xarxa espanyola i francesa, però no en aquest túnel, gestionat per la societat LFP Perthus, compartida per Espanya i França, va explicar Flores.

Reduir els cànons a pagar per passar per aquest tram seria molt més ràpid i eficient que eventuals alternatives de traçat que caldria dissenyar i construir, amb inversions multimilionàries.

A més, després de reivindicar l’esforç inversor del Govern espanyol per a desenvolupar el Corredor Mediterrani -2.800 milions d’euros des de 2018 i gairebé 6.000 milions licitats-, va lamentar que l’Estat francès no es dediqui a aquesta infraestructura, d’àmbit europeu, «amb la suficient urgència i urgència», perquè prioritza altres apostes estratègiques.

Una qüestió sobre la qual també van mostrar preocupació els representants dels executius andalús, murcià i valencià presents en l’acte, al qual no va assistir cap representant del govern català.

Per a Flores, més enllà d’escometre les obres, sobre les quals va evitar parlar de dates concretes, perquè es tracta de multitud de trams amb calendaris variats, el més important és fer que el transport de mercaderies per ferrocarril sigui «competitiu en preu» per a les empreses. «Tenim pressa», va admetre, perquè toca «recuperar el temps perdut».

El Corredor Mediterrani, de més de 1.300 quilòmetres, ha de discórrer per quatre comunitats autònomes (Andalusia, Múrcia, Comunitat Valenciana i Catalunya) i connectar amb ample internacional (de 1.435 mil·límetres, enfront dels 1.668 mil·límetres de l’ample de via ibèric) els ports d’Algesires, Cartagena, València, Tarragona i Barcelona amb França.

Com sol assenyalar el comissionat del Govern per al Corredor Ferroviari Mediterrani, Josep Vicent Boira, aquesta infraestructura ha de «posar fi a 150 anys d’aïllament» d’Espanya amb la resta del continent per culpa de l’ample de via ibèric. D’acord amb el balanç presentat dijous a Madrid per la iniciativa «Quiero corredor», patrocinada per la patronal valenciana, un 86% del que es preveu ja està projectat, el 76% en obres i el 36% ja en servei, entre altres el tram que connecta el Port de Barcelona amb França.

Dijous va tenir lloc la setena convocatòria de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) per a reivindicar l’execució del corredor mediterrani sota el lema «ens hi juguem el futur». Els empresaris d’AVE, inassequibles al desànim, van aconseguir tornar a reunir 1.800 empresaris, representants de la societat civil i polítics de només dues de les quatre autonomies que travessa el corredor mediterrani.