El centre logístic Logis Empordà, al Far d'Empordà, ja ha començat a arrencar amb l'inici de la construcció de la primera empresa que s'hi instal·larà: un concessionari de cotxes. Una segona empresa, en aquest cas licorera, està pendent d'obtenir la llicència. A més, a tocar del futur gran centre logístic ja han començat els moviments de terrenys per la construcció del macroescorxador de les empreses Fridasa i Frigorífics del Ter. D'altra banda, l'empresa pública Cimalsa ha executat la remodelació de la terminal de mercaderies ferroviàries de Vilamalla per adaptar-la al transport de contenidors. La terminal s'enllaçarà amb el Logis, on es preveu ubicar una estació intermodal de mercaderies.

La gran àrea industrial de Vilamalla i el Far comptarà amb el polígon Logis Empordà i una terminal intermodal (per tren convencional i TAV) al Far enllaçada a la de Vilamalla, per tal de convertir-se en un dels nuclis d'activitat logística més importants de Catalunya. A més, la presència de nombroses indústries suposarà un centre de transport de mercaderies ferroviàries.

Una de les primeres peces que es va posar en marxa, el Logis Empordà, compta amb 72,7 hectàrees, on ja s'han urbantizat els carrers. Està projectat per cobrir les necessitats de la logística d'emmagatzematge i la distribució, però també admet usos industrials i comerç majorista.

La primera empresa que s'hi instal·larà ja ha començat la construcció d'una nau. Es tracta del futur concessionari d'Isuzu-Komatsu a peu de la carretera C-31. És la primera indústria, però l'alcalde del Far d'Empordà, Jaume Arnall (PSC), ha informat que hi ha dues empreses més interessades, i en un dels casos, una licorera, ja s'està tramitant la llicència.

A tocar el Logis, al terme de Vilamalla, han començat també els treballs per la construcció del macroescorxador de Frigorífics del Ter i Fridasa. Fridasa ja s'ha traslladat a les instal·lacions de Frigorífics del Ter tancant l'escorxador de Figueres, però ambdues es traslladaran a Vilamalla. Terfrisa serà la fusió de totes dues, amb una inversió d'uns 60 milions d'euros. Les màquines han començat els moviments dels terrenys, 189 hectàrees. L'alcalde de Vilamalla, Carles Àlvarez (CiU), ha remarcat que gràcies a comptar "no només Vilamalla, sinó tota la comarca" amb una de les indústries càrniques més importants del país, hi haurà beneficis per a la població, com la cessió d'una zona d'equipaments al polígon i una segona a tocar el nucli urbà per crear la nova escola. Àlvarez assenyalava també que l'empresa generarà uns 1.600 llocs de treball.

Remodelada la terminal

A l'àrea industrial del Far-Vilamalla s'hi situa també la terminal de Vilamalla, construïda el 1989 i que ha estat utilitzada principalment per al transport ferroviari de vehicles i en els darrers anys també per als materials destinats a les obres del TAV al tram fronterer. Ara, Cimalsa ha pràcticament enllestit la seva remodelació, que costa 1,4 milions i que permetrà gestionar gairebé tot tipus de mercaderies per ferrocarril i arribar a una freqüència de deu trens setmanals.

Segons el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, s'ha dut a terme el gruix més important de les obres i ara ja només resten alguns detalls i convenis amb Renfe perquè pugui estar operativa. Renfe la gestionarà durant un període de deu anys.

La terminal s'unirà en un futur al Logis Empordà, on es projecta una estació intermodal amb accés als dos amples de via ferroviaris (per connectar amb el tren i el TAV) al Far. Se situarà davant la terminal de Vilamalla, però a l'altre costat de la C-31, annex al polígon del Logis, on també es preveu que s'hi situïn contenidors del port de Barcelona. El conjunt formarà el gran centre logístic.