Ryanair reduirà gairebé a la meitat la seva capacitat a l'aeroport de Girona (Gironès) a causa de la finalització de les ajudes del Govern, cosa que suposarà la cancel·lació de 18 rutes i comportarà la pèrdua de 1.700 llocs de treball a la zona, segons que ha anunciat avui el vicepresident de Ryanair, Michael Cawley.

La reducció de la capacitat de Ryanair començarà notar-se la temporada que ve d'estiu, en la qual l'aerolínia irlandesa passarà d'11 a 6 avions, de 64 rutes a 46, de 300 freqüències setmanals a 194 i de 4 milions de passatgers a 2,3 milions, la qual cosa comportarà la pèrdua de 1.700 llocs de treball directes i indirectes.

Michael Cawley ha explicat en roda de premsa que, malgrat obrir la nova base a l'aeroport del Prat, Ryanair tenia intenció de continuar el seu creixement a Girona, però que la decisió de la Generalitat de trencar l'acord econòmic amb l'aerolínia irlandesa els ha fet reduir de manera important la seva presència a Girona.

Cawley no ha volgut concretar les condicions d'aquest acord perquè és confidencial per a la companyia però ha criticat les ajudes de la Generalitat a Spanair, una aerolínia "que no és rendible" quan el govern català té un pressupost restrictiu.

El vicepresident de Ryanair ha explicat que el nou govern català no ha ratificat l'acord econòmic signat pel tripartit pel que es garanteix una important presència de l'aerolínia a Girona.

Ha mostrat la seva "sorpresa" per la "reacció negativa" de la Generalitat de "seguir col·laborant amb Ryanair en el desenvolupament de l'aeroport de Girona" i ha assegurat que el govern sortint va consultar al nou i que aquest va estar d'acord amb continuar l'acord, que, segons Cawley, està disponible per a qualsevol aerolínia que garanteixi un nombre de passatgers i la seva presència a l'aeroport.

Les 18 rutes cancel·lades uneixen Girona amb Aarhus, Düsseldorf Weeze, Gdansk, Estocolm Vasteras, Hamburg Lübeck, Eivissa, Kristianstad, Lanzarote, Lilla, Londres Gatwick, Madrid, Oslo Torp, Perusa, Plovdiv, Poitiers, Sevilla, Szczecin i Tenerife Sud.

Cawley ha lamentat que la majoria de les rutes cancel·lades des de Girona no les opera cap altra companyia.

Malgrat el descens d'activitat a Girona, Cawley ha assenyalat que no hi haurà increment de freqüències ni de rutes a l'aeroport del Prat ni a Catalunya aquest any i que els cinc avions que es van de Girona seran recol·locats en ciutats d'Espanya, Bèlgica, Itàlia i Europa de l'Est.

La reducció començarà a notar-se a partir del mes de maig i continuarà a l'hivern, on de sis avions es passarà a dos.

El directiu de Ryanair ha assegurat que a Reus (Baix Camp) l'acord amb la Generalitat per operar en aquest aeroport segueix vigent.

Cawley ha assenyalat que aquest ha estat un any important per a Ryanair a Espanya perquè, per primera vegada, s'ha superat a Iberia en nombre de passatgers i per al 2011 la companyia comptarà amb tres noves bases, la de Gran Canària, Tenerife i Lanzarote.

Sobre el conflicte dels controladors aeris, Cawley ha assenyalat que "és un servei bàsic" i hauria de "ser un col·lectiu sense dret a vaga".