Més de quatre accidents provocats per animals, amb ferits, cada mes

Els sinistres viaris d’aquest tipus augmenten un 20,45% durant el 2023 a les carreteres gironines

Girona és la segona província catalana amb més sinistralitat amb ferits amb 53 casos l’any passat

Un senglar mort en una carretera, en una imatge d'arxiu.

Un senglar mort en una carretera, en una imatge d'arxiu. / FERRAN GARCIA

Eva Batlle

Eva Batlle

Les carreteres gironines registren de mitjana més de quatre accidents per irrupció d’animals amb ferits cada mes. El 2023 va tancar amb 53 sinistres viaris d’aquest tipus, tots per sort de poca consideració. Aquests van acabar 68 víctimes, totes de caràcter lleu.

Els accidents per atropellaments d’animal han viscut un increment els darrers anys a la província per l’alta reproducció dels senglars. Una mostra d’aquest creixement és que el 2023 va acumular un 20,45% més de casos respecte a l’any anterior (44). Si es mira amb l’any prepandèmic 2019, el creixement encara és més acusat, del 51,43%. 

La província a més és un territori on hi ha molts senglars però també d’altres animals salvatges, com daines o cabirols que poden aparèixer de cop a la carretera i causar un accident. La major part sortosament no acaben amb ferits sinó amb danys als vehicles. 

Un estudi dels Mossos d’Esquadra sobre els sinistres d’aquest tipus i que incloïa tant els que van acabar amb ferits com no i que data del 2022, va concloure que els senglars i els cabirols provoquen un de cada tres accidents de trànsit a les comarques gironines. En aquest informe per primer cop es va fer una distinció dels que havien protagonitzat tot tipus d’animals. 

Un 41% més de ferits

Les dades facilitades de l’any passat pel Servei Català de Trànsit mostren l’evolució de les víctimes d’aquests sinistres. El balanç del 2023 mostra un increment molt destacat dels ferits. Es va passar dels 48 del 2022 als 68 de l’any passat, és a dir, van pujar un 41,67%. Tot i això, s’ha de ressaltar que els ferits van ser tots lleus mentre que l’any 2022, un d’ells va ser de greu i el 2019, quatre. 

El cas de Vilobí

L’any passat també es va tancar amb zero morts per accidents per irrupció d’animals, segons les dades aportades pels Mossos a Trànsit. Tot i això, cal dir que l’any passat hi va haver un sinistre viari que si bé va començar per un xoc amb un senglar i després va derivar en un atropellament mortal. És el cas d’un motorista que va perdre la vida el 28 de setembre quan circulava per la GI-533 a Vilobí. Un senglar va irrompre al mig de la GI-533 i en aquell moment, la moto va xocar contra l’animal. L’home de 35 anys va perdre el control, va caure i va acabar atropellat per un cotxe que circula va en sentit contrari i va morir.

Catalunya, un mort

Els accidents per atropellaments d’animals amb ferits registrats a la xarxa interurbana de tot Catalunya van caure el 2023, una tendència diferent al viscut a la província de Girona. L’any passat va tancar amb 232 casos en territori català, això suposa un 13% menys de sinistres viaris que l’any anterior (267). La baixada d’accidents també es va traduir en una caiguda del nombre de ferits (284). D’aquests n’hi va haver 14 de caràcter greu. 

També es va haver de lamentar la mort d’una persona a causa d’un accident per irrupció d’animal, el qual va tenir lloc a la província de Barcelona. És precisament aquesta demarcació la que va acumular més accidents (118) de tot Catalunya. Seguida de la de Girona, amb 53 casos. Lleida es va saldar amb 37 sinistres amb víctimes i Tarragona, 24. 

L’N-II i l’N-260, vies on col·locaran els sistemes avisadors de fauna

El Servei Català de Trànsit (SCT) instal·larà els sistemes avisadors de fauna en dues en carreteres que transcorren per les comarques gironines. Aquests tenen com a objectiu evitar accidents de trànsit per irrupció d’animals. Concretament es situaran a l’N-260 al seu pas per Cabanelles -al quilòmetre 54- i un altre aparell s’ubicarà a l’N-II, a Bàscara.

Trànsit va anunciar fa dos anys la intenció de fer aquesta prova pilot i com ja va avançar Diari de Girona es va escollir l’Alt Empordà, el que no se sabia fins ara eren les vies on es preveia fer. En aquests moments, la Generalitat encara treballa en aspectes previs a fer el muntatge i no es dona data sobre quan es posaran en funcionament, indiquen des de l’ens.

El senglar és l’animal que provoca més sinistres a Girona i aquests sistemes serveixen per avisar els conductors de la presència d’aquests ungulats o altres animals a la via o als marges. Les càmeres per infrarojos faran activar el sistema quan detecti la presència d’un animal a l’asfalt. En aquest moment s’emetrà una alerta a uns panells de senyalització lumínica intermitent situats a prop de l’àrea on es mouen els animals. Finalment, quan irrompen a la calçada, els senyals indiquen al conductor que baixi de velocitat. 

Subscriu-te per seguir llegint