TEATRE - CRÍTICA
Les angoixes de Vània són nostres
Koršunovas enceta Temporada Alta amb una versió del clàssic de Txèkhov

Un moment de l'espectacle. / ACN

L'òncle Vània - El Canal (Salt)
Autor: Anton Txékhov. Director: Oskaras Koršunovas. Ajudant de direcció: Mercè Vila Godoy. Traducció: Feliu Formosa / Col. Nina Avrova. Intèrprets: Ivan Benet, Raquel Ferri, Anna Güell, Julio Manrique, Lluís Marco, Carme Sansa, Júlia Truyol i Kaspar Bindeman.
Resistir, resistir i resistir com sigui, encara que la vida no valgui la pena, és la consigna de L’oncle Vània, i el cèlebre director Oskaras Koršunovas s’ha cenyit al missatge d’Anton Txèkhov en el muntatge amb què va inaugurar divendres el festival Temporada Alta i que fins avui encara es pot veure al Canal de Salt. La producció, interpretada per actors catalans de primer nivell, traspua a la perfecció les angoixes que descrivia el metge i dramaturg ara fa més d’un segle, i que no disten gaire de les actuals. Les seves preocupacions són les nostres, de la sensació d’haver malgastat el temps a la irreversible destrucció de la natura que denuncia Astrov.
I si és fidel al text i a les idees, el lituà no ho és tan amb les formes. En les més de tres hores de muntatge, Koršunovas juga amb la repetició de moviments, l’ús de filmacions fetes des de l’escenari mateix i la ruptura de la quarta paret una vegada i una altra, fent que els personatges interpel·lin tan directament l’espectador que fins i tot es colin a la platea per buscar una au perduda.
La irreverència no molesta gens, però sí que ho fan els subratllats innecessaris, com la projecció d’alguns dels diàlegs en una pantalla sobre l’escenari. Peca d’insistent per fer-nos entendre que «avui fa un bon dia per penjar-se», com diu Vània, com si no se’n fiés del tot del senderi del públic, o encara pitjor, dels seus intèrprets.
Faria mal fet, si fos així, perquè és esplèndid, especialment el Vània de Julio Manrique, fràgil i patètic quan ho ha de ser -aix, aquesta versió de Creep cantada des del desconsol més absolut-i encara més contundent quan ha d’esclatar en còlera contra el seu cunyat, interpretat per Lluís Marco, quan creu que perdrà la finca a la que ha dedicat tots els seus esforços.
- Lamine Yamal, sobre la seva infància: 'No teníem possibilitat de comprar la Play o la Nintendo
- El cafè no és per a tothom: els tres casos en què et pot passar factura sense que ho sàpigues
- Dani Cabezas: 'Vaig trucar els pares des de l’hotel per dir-los que havia debutat a Primera
- Condemnen la constructora a pagar 543.290 euros pel litigi del cost de la Clínica Girona
- Malestar a Palamós per la llibertat d'un lladre multireincident que genera 'alarma social
- Aquests són els guanyadors dels primers Premis Girona Delícia
- De començar a córrer com a teràpia a completar 40 maratons
- Una estudiant de la UdG obté la segona millor nota del MIR de Psicologia: 'He estudiat fins a deu hores diàries
