El Sónar convoca la seva festa del 30è aniversari on sempre: al més enllà

El festival reunirà entre el 15 i el 17 de juny més de 250 propostes de més de 20 països a la Fira de Montjuïc i a la de Gran Via

Públic en un concert de l'edició de 2022 del Sónar.

Públic en un concert de l'edició de 2022 del Sónar. / Ferran Nadeu

Ricard Cugat

El Sónar compleix tres dècades d’intensa recerca al més enllà mentre es reuneix per ballar el present en forma de gran festival a Barcelona. Ho farà, com no podia ser de cap altra forma, també en l’edició d’aquest 2023, any especial i que fa dibuixar un lleuger i contingut somriure als seus organitzadors per celebrar un aniversari rodó. Però ¿el Sónar farà alguna cosa especial pels seus 30 anys? La pregunta té una mica de trampa per a qui es mou en terrenys ignots. «Farem el de sempre: una mirada al present i al futur», ha sentenciat Ricard Robles, un dels directors del festival de músiques avançades tot just començar la presentació de l’edició 2023. Tot i que també faran, tal com han anunciat avui mateix, una cosa diferent per celebrar-ho: la banda sonora del Piromusical de la Mercè 2023.

Així, la cita musical torna a la hiperactivitat recuperada l’any passat, quan una vegada passada la foscor pandèmica va completar la segona edició més exitosa de la seva història amb 122.000 asistents. Ho fa amb un pressupost que ha augmentat un 8% respecte a l’any passat, pujant fins als 10,35 milions d’euros (77% provenen de recursos propis, un 5,65% d’aportacions públiques i la resta procedent de patrocinis).

Fa anys que el Sónar, que acaba de rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat, va sepultar l’etiqueta de ‘festival d’electrònica’ perquè això seria dibuixar un mapa incomplet. L’edició d’aquest any, que se celebrarà del 15 al 17 de juny a la Fira de Montjuïc i la de Gran Via, congrega més de 250 propostes entre concerts, xerrades... De més de 20 països.

El recorregut musical és transversal i circula per l’electrònica «més formal» fins als llenguatges més moderns. I, en l’apartat del Sónar+D (secció sobre innovació i creació de la cita), el rabiós present trepitja els talons a la seva programació, sempre per davant, aquest any amb la intel·ligència artificial com a protagonista (la imatge d’aquesta edició del festival està feta amb IA). «És la gran conversa de l’ara i de les pròximes dècades», ha valorat Robles, que ha explicat que un dels eixos serà com impactarà aquesta tecnologia en les arts i en la societat en general. Ah, i amb un nombrós talent cultivat a Barcelona que treballa en una intersecció de la qual fa bandera el festival: on es creua art, ciència, tecnologia i societat. «La creativitat ve de molts llocs, no només dels artistes, també dels tecnòlegs, de les ‘start-ups’...», ha defensat el codirector, que ha apuntat que l’objectiu del Sónar és preservar el seu ADN i ser «una casa comuna».

Amb la genètica del festival clara, els seus organitzadors han presentat avui petits canvis als espais, sobretot amb la voluntat de crear unes «condicions climàtiques millors». «No se’ns passa per alt que cada vegada fa més calor», ha exposat Robles apuntant a la crisi climàtica. El principal canvi es troba a la zona de l’escenari principal del Sónar de Dia (a la Fira de Montjuïc), que modificarà la seva ubicació i canviarà tota la disposició del seu voltant. La gegant pista de ball de la part diürna del festival estarà, a més, «pràcticament tota coberta». Robles també ha atribuït a la calor el fet que es retardi dues hores l’inici dels concerts (de 13 a 15 hores).

La immensa pista de ball

El Sónar presenta un cartell transversal en el qual un troba el que vulgui trobar sense oblidar que el festival, en paraules del codirector Enric Palau, «serà una vegada més una immensa pista de ball». En destaquen noms com el críptic Aphex Twin, que torna a la cita barcelonina 12 anys després, i també Eric Prydz, amb el seu espectacle ‘HOLO’, un treball per al qual el ‘dj’ suec ha estat «anys investigant i invertint». Palau el descriu així: «És més propi de les ulleres de realitat virtual però sense necessitar-les».

Hi ha moltíssims noms més, tots ells ja anunciats anteriorment: la dupla de Belfast BICEP, la sud-coreana – «‘celebrity’ de la música de ball i més enllà»– Peggy Gou, la visionària del pop Fever Ray... Però també hi ha lloc per a MC’s com la britànica Little Simz, amb un dels destacats discos de rap de l’últim any (‘No thank you’), per al so club llatí (Nick León, ‘dj’ Flaca...), per al fenomen de la música ràpida comandat per la ‘dj’ Amelie Lens i per al talent local i divers amb propostes com el nou espectacle de Samantha Hudson, La Zowi, Leïti, Orslok, Rusowsky... Allà sobresurt la catalana Bad Gyal, que torna al Sónar com a indiscutible referent de les noves generacions. L’escenari més noble per a la de Vilassar de Mar per presentar el seu primer àlbum, ‘La joia’.

TEMES