El cinquè eWoman Girona posa en valor el lideratge femení

La jornada ha comptat amb les ponències de Lorena García, Montserrat Benítez, Cristina Cabañas i Alba Carré

Laura Fanals

Laura Fanals

Innovació, reconeixement, motivació i inspiració. Aquestes són les quatre paraules que han definit la cinquena edició d’eWoman Girona, celebrada a l’auditori de CaixaBank. L’acte ha comptat amb quatre ponents -totes elles, dones emprenedores- que han compartit les seves trajectòries professionals i vitals: la directora general d’Andares&Co, Lorena García; la directora comercial de CaixaBank a Girona i la Catalunya Central, Montserrat Benítez; la presidenta de Guitart Hotels, Cristina Cabañas, i la CEO de Calsina Carré, Alba Carré. Totes elles han mostrat diferents estils de lideratge, però han defensat la tenacitat, la resiliència i la motivació com a ingredients imprescindibles per aconseguir l’èxit. A més, totes han compartit també la necessitat de visibilitzar les dones dins l’àmbit professional, cosa que en alguns sectors -com per exemple la logística o la tecnologia- encara és difícil. Durant l’acte també s'ha fet l’entrega del premi EWoman by Toni Pons a la CEO de de DCUTecnològic, Anna Bertrana Obiols. 

La jornada, organitzada per Diari de Girona i Prensa Ibérica, ha comptat amb l’impuls de CaixaBank, el patrocini de Toni Pons i la col·laboració de Prat Sàbat Advocats i el Grup Inet. El discurs de benvinguda ha anat a càrrec de l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, que d’aquí poques setmanes s’acomiadarà del seu càrrec perquè no es torna a presentar a les municipals. Madrenas ha reivindicat l’emprenedoria -ja que, segons ha recordat, és la que genera llocs de treball- i ha destacat el paper que hi juguen les dones, tot destacant que en els consells d’administració mixtos és on es dona una major eficàcia.

Després de Madrenas, i abans d’entrar de ple en les ponències, els tres coach de Cambyo -Usoa Arregui, Alfredo Julià i Ignacio Alonso-, experts en lideratge, han situat tots els assistents en la riquesa de la diversitat i els diferents estils amb els quals es poden prendre decisions i relacionar-se amb els demés, en funció de si es fa des d’una vessant més racional o emocional, més reflexiva o més activa. El públic era majoritàriament femení, tot i que a la sala també es podien veure alguns homes. 

Reinventar-se davant d'una nova perspectiva vital

Entrant ja en les ponències, la primera en pujar a l’escenari ha estat Lorena García, mexicana establerta a Madrid des de fa dotze anys. Després de quinze anys treballant a Televisa, la televisió més gran de Mèxic, quan el seu fill tenia un mes i mig es va quedar sense feina, de manera que va haver de reinventar-se. La maternitat, però, l’havia canviat, i es va adonar que ja no aspirava a càrrecs directius en grans empreses. És per això que va decidir fer-se càrrec d'Andares & Co, dedicada a la infància. Aquest canvi de rumb li va requerir una nova formació, però s'ha mostrat satisfeta amb el resultat. Actualment presenta també el videopodcast Recalculando la Ruta i està impulsant una empresa de festes, Andares & Co Party by Lorena. En el seu cas, explica que la formació i la seva capacitat de reinventar-se han estat les claus del seu èxit.

La segona ponència ha anat a càrrec de la directora comercial de CaixaBank a Girona i la Catalunya Central, Montserrat Benítez. Benítez ha recordat els seus inicis a l’empresa, l’any 2001, quan el sector de la banca encara estava molt masculinitzat. Tot i això, en la seva promoció van entrar fins a tretze treballadores, i va explicar que, actualment, hi ha un bon nombre de dones en càrrecs de responsabilitat. Ella n’és un exemple, ja que, després d’haver deixat «passar trens» que no la portaven allà on volia, va començar a assumir la gestió d’equips. Benítez, que té una filla, s'ha mostrat com una gran apassionada de la seva feina i ha destacat la importància del suport familiar (en aquest cas, del seu marit) a l’hora de poder conciliar vida familiar i laboral. 

La director general d'Andares&Co, Lorena García.

La director general d'Andares&Co, Lorena García. / MARC MARTI FONT

A continuació ha estat el torn de la presidenta de Guitart Hotels i de la fundació Climent Guitart, la lloretenca Cristina Cabañas. Farmacèutica de professió, la seva vida va fer un tomb l’any 2014, quan el seu marit, Climent Guitart, va morir, de manera que es va quedar sola amb tres nens petits i va heretar una empresa hotelera. Després de dubtes sobre si seria millor vendre’s l’empresa, va decidir quedar-se-la i tirar-la endavant malgrat no tenir coneixements en el sector. En el seu cas, també va haver de formar-se i reinventar-se, amb el handicap de «ser una dona i rossa». Però se’n va sortir i avui no només continua al capdavant de Guitart Hotels, sinó que també escriu contes amb la col·laboració de Pilarín Bayés i col·labora amb diverses entitats de voluntariat social.

La dona en el sector del transport

Finalment, la darrera ponent ha estat Alba Carré, CEO de Calsina Carré. Després d’haver adquirit experiència professional en una multinacional, va decidir tornar a casa, a l’Alt Empordà, per invertir el seu temps i els seus esforços en el negoci familiar que havien fundat els seus avis. Carré és, doncs, la tercera generació d’aquest negoci dedicat al transport i la logística, i sota el seu lideratge el grup ha experimentt un creixement significatiu a zones estratègiques com el Marroc. També ha fet una aposta ferma per la sostenibilitat, entrant per primera vegada en el ferrocarril, i està intentant tenir més dones conductores en un context on aquesta professió no compta amb massa adeptes. 

Els participants en la sessió de coaching.

Els participants en la sessió de coaching. / MARC MARTI FONT

Després de les ponències, Antoni Pons ha lliurat el premi eWoman by Toni Pons a Anna Bertrana, CEO de DCUTecnològic, per la seva trajectòria d’èxit en un sector, el de la tecnologia, que encara està molt masculinitzat. Bertrana ha defensat que les dones han de «crear» la seva «pròpia sort» i ser capaces de demostrar la seva vàlua, tot evitant la «síndrome de la impostora». També ha assenyalat que la creativitat com una forma de lideratge i autoestima, i ha defensat la necessitat de tenir empatia per a poder prosperar.

El matí ha acabat amb la segona part de la sessió de coaching, durant la qual tots els participants s'han pogut conèixer millor a ells mateixos però també saber quina és la primera impressió que projecten a l’exterior. Finalment, s'ha celebrat un cafè-networking per tal que tots els assistents poguessin compartir les idees i impressions de la jornada. 

TEMES