La justícia confirma les multes milionàries a Ryanair per les cancel·lacions massives de vols

El Tribunal Suprem i l'Audiència Nacional ratifiquen centenars de sancions per 5,6 milions imposades per l'Agència de Seguretat Aèria al gegant 'low cost' per incomplir drets dels passatgers durant les vagues dels seus tripulants.

David Page

Els tribunals ratifiquen les sancions milionàries que Espanya va imposar a Ryanair per infraccions comeses en el tracte donat als passatgers amb motiu de la cancel·lació massiva de vols l'estiu del 2018 en plena vaga dels tripulants de cabina de la companyia i que l'aerolínia de baix cost ha intentat anul·lar apel·lant en diferents instàncies durant els darrers anys.

El Tribunal Suprem i l'Audiència Nacional han anat ratificant les multes imposades al gegant 'low cost' per part de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), dependent del Ministeri de Transports, per diversos incompliments dels drets dels passatgers afectats pels 320 vols que la companyia va cancel·lar als aeroports espanyols en només dos dies, el 25 i el 26 de juliol del 2018, per les aturades dels seus hostesses.

En total, les sancions referendades pels tribunals per aquests centenars d'infraccions arriben als 5,6 milions d'euros. En alguns casos, la ratificació ja és definitiva en esgotar-se per a l'aerolínia la via judicial quan la sentència procedeix del Suprem i en altres la confirmació encara pot ser recorreguda en un nou procés quan la decisió és de l'Audiència Nacional.

Recursos rebutjats

L'Audiència Nacional acaba de rebutjar un recurs presentat per Ryanair, confirmant les sancions per 3,04 milions d?euros aprovades per AESA, a raó de 9.500 euros per cadascun dels 320 vols cancel·lats.

Les infraccions apreciades per l'organisme de seguretat aèria en l'actuació de la companyia estan relacionades per l'obligació que estableix la legislació europea d'oferir assistència als passatgers afectats en determinats supòsits (des de proporcionar prou menjar i beguda, allotjament en un hotel o transport des de aeroport al lloc d'allotjament).

El Tribunal Suprem, per part seva, ha inadmès el recurs del gegant europeu del baix cost contra una sentència anterior precisament de l'Audiència. L'alt tribunal ratifica així en sentència recent les sancions aplicades per l'Agència de Seguretat Aèria per import de 2,56 milions d'euros més (8.000 euros per cadascuna de les 320 infraccions).

En aquest cas, els incompliments per part de l'aerolínia que va identificar el Govern espanyol estan vinculats a l'obligació de reemborsar l'import del bitllet al passatger o oferir alternatives de transport comparables que convinguin al client afectat per la cancel·lació del vol.

Drets dels passatgers

Les cancel·lacions massives de vols per part de Ryanair per vagues de les seves plantilles va provocar un xoc amb el Govern espanyol tant l'estiu del 2017 com el del 2018. L'Agència Estatal de Seguretat Aèria va llançar comunicacions públiques per donar a conèixer als viatgers els seus drets en aquest tipus d'incidències per la suspensió del vol i va acabar obrint expedients en les dues temporades estivals a la companyia aèria irlandesa.

"L'Agència Estatal de Seguretat Aèria informa tots els passatgers que puguin veure's afectats per les cancel·lacions de la vaga de tripulants de la companyia Ryanair que tenen dret a assistència i al reemborsament o transport alternatiu fins a la destinació final", va indicar l'organisme, que va arribar a enviar inspectors als principals aeroports per assegurar-se que l'aerolínia estava complint el reglament comunitari sobre retards i cancel·lacions.

Les cancel·lacions de vols per una vaga del personal de la pròpia companyia no és una circumstància extraordinària  per la qual cosa les aerolínies estan obligades a pagar compensacions per la cancel·lació del vol si no se n'ha avisat amb almenys 15 dies d'antelació ( entre 250 i 600 euros en funció de la distància del vol cancel·lat.

El passatger també té el dret d'assistència que ha de pagar la companyia aèria, sense poder demanar al passatger que l'aboni ell i després la reclami. En cas de cancel·lació, el passatger pot triar entre el reemborsament del bitllet o que la companyia li proporcioni un transport alternatiu fins a la destinació final el més aviat possible. En cas d'escollir el transport alternatiu, la companyia ha de buscar l'opció més ràpida i no pot oferir únicament places en vols propis sinó també altres aerolínies. El transport alternatiu és fins a la destinació final i és responsabilitat de la companyia aèria abonar-lo, per la qual cosa aquesta tampoc no pot demanar al viatger que avanci el cost del transport.