Girona és la tercera província d’Espanya amb més hotels en venda

Les comarques gironines tenen un centenar d’establiments al mercat, una xifra que només supera les Illes Balears i Màlaga

La variació interanual se situa lleugerament per sota de la mitjana espanyola

La província de Girona compta amb un centenar d’hotels en venda. Una xifra que, en tan sols un any, ha augmentat un 26,6%, quan el 2022 hi havia en venda 79 establiments hotelers, segons dades del portal immobiliari Idealista. Amb Girona, les Illes Balears (111) i Màlaga (106) són les províncies que encapçalen l’oferta d’establiments amb llicència hotelera en venda a Espanya, que no ha parat de créixer des de l’esclat de la pandèmia.

Segons la base de dades del marketplace immobiliari, a finals d’agost a Espanya s’anunciaven 1.346 immobles amb llicència hotelera, que suposen un increment del 21,2% respecte al mateix mes de 2022. En comparació amb fa dos anys, l’augment de l’oferta d’hotels en venda encara és més evident. Des de l’esclat de la pandèmia de la covid-19 l’oferta amb aquestes característiques s’ha triplicat en només dos anys, quan l’agost de 2021 hi havia 420 anuncis actius.

Fuga de treballadors

Una circumstància a Girona que ha tingut lloc quan el sector turístic s’estava recuperant amb força, tot i l’elevada inflació. El juliol, els hotels de la província van allotjar 591.291 turistes, un 9,2% més que el 2019 i un 1% que fa un any, segons les dades de la Conjuntura Turística Hotelera de l’Institut Nacional d’Estadística. Tot i el repunt de turistes, els hotels de la província van tenir menys pernoctacions el juliol que abans de la pandèmia. El passat juliol se’n van registrar 2,08 milions, mentre que el mateix mes de 2019 van ser 12,2 milions. Entre les causes d’aquest augment, Antoni Escudero, president de la Federació d’Hostaleria de les Comarques Gironines, situa com a detonant principal «la fuga de treballadors ha provocat que les empreses del sector tinguin problemes per contractar personal». En grau més baix, Escudero apunta «la falta de descendència» i els «beneficis minsos» d’alguns hotels com a causants secundaris. Tot i això, remarca que «Girona sigui un destí turístic molt consolidat» afavoreix la supervivència dels hotels.

Per sota la mitjana

En aquest sentit, tot i ser una de les províncies amb més hotels en venda, les bones xifres de turistes a la província ha fet que la variació interanual de Girona s’ubiqui lleugerament per sota de la mitjana espanyola (26,98%). Una dada positiva tenint en compte que quasi una trentena de províncies han registrat un augment superior a la mitjana d’Espanya. Algunes de les quals han registrat un augment més elevat són Ciudad Real (80%), Albacete, Guipúscoa, Osca, Saragossa i Sòria (75%); Jaén, Ourense i Biscaia (66,7%) o Múrcia (55,6%).

En comparació amb la resta de províncies catalanes, Girona és la que registra una variació interanual menys accentuada. Tarragona és la província d’Espanya on més ha incrementat el nombre d’hotels en venda, amb una variació interanual del 113%, i Lleida és la tercera, amb un augment del 80%. Tot i que la diferència d’un any per l’altre no és tan notable, la variació interanual de Barcelona (40,3%) també supera tant la mitjana nacional com la gironina.