Divuit alumnes estrenen el curs a Campllong després de mig segle sense escola al poble

L'ajuntament adapta el local social per ubicar-hi dues aules

Diversos alumnes de l’escola de Campllong pinten en el primer dia de curs

Diversos alumnes de l’escola de Campllong pinten en el primer dia de curs / Aleix Freixas/ACN

ACN

L'inici del curs escolar ha estat especialment important al poble de Campllong perquè ha recuperat l'escola mig segle després de tancar-la. De moment hi ha divuit alumnes matriculats que es divideixen en dues classes, una d'infantil (3, 4 i 5 anys) i una altra per als infants d'entre 6, 7 i 8 anys. La nova escola està al local social del poble, que ha aprofitat un espai obert que hi havia al primer pis per fer-hi dues aules i una tercera zona polivalent. A sota de l'escola hi ha la llar d'infants del poble. La directora del centre, Lídia Sanahuja, s'ha mostrat il·lusionada i agraïda per la bona rebuda que ha tingut per part de les famílies aquest centre.

Els nervis i la il·lusió són emocions comunes el dia de l’inici de curs entre tots els infants. Aquest dimecres, però, eren compartides amb mestres i famílies de l’escola de Campllong perquè per primera vegada en mig segle el poble tornava a tenir una escola.

L’alcalde Lluís Freixas ha explicat que fa 52 anys el centre va tancar i des d’aleshores els infants del poble es distribueixen en altres pobles del voltant per escolaritzar-se. “Uns agafaven un bus per anar a una escola, i uns altres n’agafaven un altre per anar a un altre poble”, explicava Freixas.

Això comportava que entre ells no es relacionessin, un fet que l’alcalde considera que “no pot passar en un poble petit”. Per això feia anys que batallava amb el Departament d’Educació per recuperar l’escola al municipi. Finalment, aquest curs s’ha recuperat el centre, que s’ubicarà a la primera planta del local social.

Fins ara hi havia un espai obert on l’Ajuntament de Campllong hi organitzava activitats dirigides i programació diversa. Arran de l’obertura de l’escola, aquest espai s’ha convertit en dues aules (una per cicle infantil i un altre per cicle inicial) i també hi ha una zona polivalent on, entre d’altres, hi haurà el menjador. També s’ha habilitat un terreny per a fer-hi el pati.

Llista d’espera

La directora de l’escola, Lídia Sanahuja, ha explicat que el curs ha arrencat amb divuit alumnes, deu seran al cicle infantil (3, 4 i 5 anys) i vuit més al cicle inicial (6, 7 i 8 anys). De tota manera, Sanahuja es mostra satisfeta perquè hi ha famílies que han quedat en llista d’espera. “Ha estat una satisfacció enorme que tanta gent confiés a cegues en nosaltres”.

La directora assegura que per a les tres mestres que hi haurà a l’escola aquesta nit ha estat “com la de Reis”, quan els nervis per descobrir els regals de l’endemà impedeixen agafar el son ràpidament. Avui, però, després de veure la bona rebuda de les famílies els nervis han deixat pas a la il·lusió de veure el compromís i la feina ben feta.

Goretti Pijoan és la presidenta de l’AFA de l’escola. Assegura que quan aquest dilluns ha arribat a l’escola ha quedat impressionada. “Abans hi havia una sala gran amb poca llum natural i ara hi ha aules molt grans i molts espais per aprofitar”, ha afirmat Pijoan.

La presidenta de l’AFA creu que aquesta escola és “un luxe” perquè té ràtios baixes, a diferència de molts altres centres. Ara, la voluntat que té l’AFA és “decorar” algunes de les parets blanques que hi ha per convertir-ho en un espai més amable. De moment, les mestres ja han demanat als divuit alumnes que portessin una planta que cada un d’ells haurà de cuidar. Al mateix temps, portaran color a les aules i també un entorn més familiar.

Projecte pedagògic

Lídia Sanahuja ha explicat que a partir d’ara, el projecte pedagògic que tindrà l’escola s’anirà “forjant” a mesura que les mestres vagin coneixent els alumnes. “Ara tenim uns fonaments i poc a poc hem d’anar aixecant l’estructura”, ha detallat la directora.

Aquests fonaments consistiran en “passar moltes estones junts” i, per exemple, faran educació física i música els dos grups conjuntament. Amb això es busca “potenciar” alguns aspectes i facilitar que el centre creï “una família” entre tota la comunitat educativa.

A partir d’aquí aniran avaluant què necessiten els infants i adaptar el projecte a les necessitats i replantejar eines i recursos.

Mesos convulsos

Aquest dimecres 6 de setembre ha estat un alleugiment per a famílies, mestres i regidors de l’ajuntament al veure que l’escola era una realitat. La presidenta de l’AFA, Goretti Pijoan, ha recordat que deixen enrere “mesos convulsos” quan no sabien si hi hauria prou alumnes per tirar l’escola endavant.

El moment més tens va ser en la preinscripció, quan notava que hi havia molta gent interessada en apuntar els infants al nou centre, però hi havia la incertesa de si serien suficients o no.

Aquest dilluns al matí també ha deixat moments emotius com quan una àvia ha acompanyat la seva neta a l’escola. Ella ha recordat que el seu home va tancar el centre de Campllongi ara la seva neta ha estat una de les que l’ha reobert. Una data històrica pel municipi que per a molts quedarà gravada a la memòria.