Què es juguen les comarques gironines el proper 23-J?

Les obres, pràcticament acabades, de l'N-II entre Tordera i Maçanet.

Les obres, pràcticament acabades, de l'N-II entre Tordera i Maçanet. / David Aparicio

Laura Fanals

Laura Fanals

Què es juguen les comarques gironines a les eleccions del proper 23-J? La resposta és òbvia: moltes coses. Al conjunt de l’Estat hi ha en joc un determinat model social i econòmic, però a les comarques gironines, a més, hi ha diverses infraestructures pendents des de fa anys. Durant la precampanya, alguns partits ja han començat amb les promeses per desencallar-les, però caldrà esperar al 2027 (si no hi ha cap altre avançament electoral entremig) per veure si es fan realitat.  

TRANSPORT FERROVIARI

La nova estació del TAV a l’aeroport de Girona

Després d’anys de parlar-se’n, el Ministeri de Transports finalment ha tirat endavant, durant aquest mandat, l’estudi informatiu per construir una estació del tren d’alta velocitat a l’aeroport, per tal de connectar la terminal de Vilobí amb Barcelona i França. De les dues opcions que hi havia sobre la taula, l’estudi es decanta per construir l’estació més a prop de la terminal i connectar-les a través d’una passera. El temps previst d’execució dels treballs són dos anys i mig, però de moment el projecte encara està en una fase molt inicial. Tot i que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va anunciar en el seu moment que l’estació podria estar en funcionament el 2026, aquesta data sembla excessivament optimista, tenint en compte que encara s’han de resoldre les al·legacions, aprovar definitivament el projecte i el més important: dotar-lo de partida pressupostària.

URBANISME 

La reurbanització de la plaça Espanya de Girona

Quan ja fa deu anys de l’entrada en funcionament de l’estació del TAV a Girona, encara queda pendent, a la capital gironina, la reurbanització de la plaça Espanya, situada just davant l’estació. Després d’anys de desavinences entre l’Ajuntament i l’Estat sobre qui havia d’assumir els treballs, a hores d’ara Adif només ha publicat al BOE la necessitat d’ocupar els terrenys, però les obres segueixen sense començar.

ENERGIA

Desenvolupament del parc eòlic marí al Cap de Creus

Malgrat la forta oposició que ha rebut d’una part del territori, sembla que la construcció d’un parc eòlic marí al Cap de Creus és inevitable. El Pla d’Ordenació d’Espais Marins (POEM) de l’Estat l’assenyala com l’únic espai marítim de Catalunya on es poden instal·lar molins, i la Generalitat, conscient de la necessitat d’accelerar la transició energètica, de moment no s’hi ha oposat. El principal pas, ara, serà la subhasta pública a la qual, si res canvia, concorreran les sis empreses que fins ara s’hi han mostrat interessades. El govern de l’Estat ja ha avançat que s’adjudicarà en un sol lot, de manera que la guanyadora s’emportarà el «paquet» sencer de l’eòlica marina. 

CARRETERES

El desdoblament de l’N-II, un clàssic de la campanya a Girona

Les legislatures passen, però a les comarques de Girona sempre hi ha trams de l’N-II pendents de desdoblament. En aquesta ocasió, els socialistes poden treure pit d’haver acabat finalment les obres de millora entre Tordera i Maçanet de la Selva, unes obres que han durat quatre anys (per fer 7,3 quilòmetres) però que anteriorment portaven una dècada encallades. A partir d’ara, totes les mirades es posaran a l’Alt Empordà, on el Ministeri va anunciar el 2020 que congelava el desdoblament de l’N-II fins a veure com funcionava el trànsit en una AP-7 lliure de peatges. El llavors ministre de Transports, José Luis Ábalos, va indicar llavors que de moment només es tirarien endavant la variant de Figueres i el tram Bàscara-Orriols, però a hores d’ara cap d’ells encara no és una realitat. 

CULTURA

Deu anys d’espera per a la construcció de l’Arxiu Provincial

Els estira-i-arronsa entre l’Ajuntament de Girona i l’Estat sobre els terrenys on s’ha de construir el nou Arxiu Provincial han endarrerit els treballs més d’una dècada. La tardor passada, el regidor de Cultura, Quim Ayats, va anunciar que finalment havien arribat a una entesa. Caldrà veure si aquesta es manté amb el nou equip de govern gironí (Guanyem, Junts i ERC) i el futur govern de l’Estat. 

Subscriu-te per seguir llegint