La Setmana del Talent a Girona aflora nombrosos projectes locals d’emprenedoria esportiva i posa en valor la importància de l’educació emocional

Del 8 al 13 de juny, la capital gironina ha acollit la darrera parada de la gira que la Fundació Princesa de Girona fa anualment per diverses ciutats connectant organitzacions i persones per generar una comunitat d’oportunitats que activin i potenciïn el talent jove arreu del territori.

A Girona, la Setmana del Talent ho ha fet de la mà de diverses iniciatives locals que a través de xerrades inspiradores, debats, ponències i tallers ha posat al descobert destacats projectes d’emprenedoria esportiva i innovació educativa.

La ciutat de Girona també ha acollit la reunió del jurat i anunci del Premi Princesa de Girona Escola de l’Any, que ha reconegut el CEIP Gumersindo Azcárate de Lleó per "la singularitat en l'ús humanístic de la tecnologia" i per la seva aposta per una "convivència diversa i enfocada a impactar positivament al seu entorn". 

Una de les sessions de la Setmana del Talent a Girona.

Una de les sessions de la Setmana del Talent a Girona. / FPdGi Twitter

Redacció

Diverses entitats locals han participat en la confecció de les activitats de la Setmana del Talent a Girona que ha reunit més de 30 ponents i una vintena de propostes formatives vinculades a l’emprenedoria esportiva, la innovació educativa i la intel·ligència emocional, així com sessions pràctiques estretament lligades als programes que impulsa la Fundació Princesa de Girona dedicats a millorar l’ocupabilitat dels joves i a la transformació educativa. També en el marc de la parada catalana de la gira s'han presentat tres projectes singulars: CódiGo!, per promoure la formació en programació entre els joves; AmplificARTE, per formar els joves en educació emocional a través de la música i el congrés Importa, per inspirar els joves amb valors universals com la tolerància, la superació, el respecte o la solidaritat.

El director general de la Fundació Princesa de Girona, Salvador Tasqué assegura que “des de la Fundació Princesa de Girona estem molt satisfets de la segona edició de la Setmana del Talent on pràcticament 800 participants han pogut gaudir de diferents activitats focalitzades en el seu desenvolupament professional, les seves competències i el seu benestar emocional. A Girona hem parlat d’emprenedoria, tecnologia, esport i educació, que són àrees de gran importància pels joves i també per la ciutat de Girona”.

Finals de la Copa Cód¡Go

El Campus 42 de Fundació Telefònica va acollir el passat cap de setmana la fase final de la competició de programació promoguda per la Fundació Princesa de Girona i Leagues of Code - una de les millors escoles de programació per a joves a Espanya impulsada per Harbour.Space- i amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell. A la categoria de participants menors de 18 anys del que es coneix com La Copa Cód¡Go, Alejandro Vivero, ha estat proclamat guanyador després de competir contra 10 joves de Catalunya, Andalusia i la Comunitat Valenciana. El premi: un Summer Camp a Menorca, una beca 100% Leagues of Code i un curs a l’escola de negocis digital Founderz. Per la seva banda, Félix Moreno, ha estat proclamat guanyador de la categoria de majors de 18 anys, després d’una disputada final contra 11 joves procedents de Catalunya, Andalusia, Comunitat Valenciana i Madrid. El premi consisteix a participar a la tercera edició del programa de la Fundació Princesa de Girona, «Generació propòsit», una mentoria a «Generació talent» i un curs a Founderz.

La música com a eina educativa

Al llarg de la setmana, diverses escoles de les comarques de Girona i Barcelona han acollit concerts pop del programa AmplificARTE, l’innovador projecte educatiu impulsat pel Lab d’educació de «Generació docents» de la Fundació Princesa de Girona i el segell discogràfic “Art House Academy” que utilitza la música com a eina pel desenvolupament personal, benestar emocional i impuls de la cultura musical, a través d’un programa educatiu digital per desenvolupar-lo a les aules i una sèrie de concerts pedagògics. En aquesta ocasió, els escolars han conegut AmplificARTE a través de l’actuació dels joves cantants Teo Book i Riza Godoy interpretant algunes de les cançons com “Esperanza” o “En otra vida” que conformen part del repertori que els alumnes treballen a les aules i a través dels quals analitzen la solitud, l'amor, la preocupació pel medi ambient o la pèrdua d'un ésser estimat.

Congrés Importa

Ousman Umar - Cofundador de NASCO Feeding Minds i Premi Princesa de Girona 2021 – ha estat el protagonista del Congrés Importa de Girona. Des de fa 16 anys, la Fundació Lo Que De Verdad Importa organitza congressos per joves amb l’objectiu de fer-los reflexionar a través d’històries reals. En aquesta sessió, els participants han conegut de primera mà el testimoni de superació d’Ousman Omar, que va arribar a Espanya després de recórrer cinc anys a peu diversos països i més de 21.000 quilòmetres. És el cofundador de NASCO Feeding Minds, una ONG des d’on es desenvolupen projectes educatius i aules informàtiques en zones rurals d’Àfrica, i que pretén fer visibles els problemes de la immigració i proposa la formació en noves tecnologies com la millor sortida de la pobresa. Durant el mateix congrés, els assistents també han descobert el projecte «Moods», impulsat per l’Associació Azahara i que proposa fomentar un diàleg sense prejudicis entre persones que no es coneixen a través d’un joc de cartes.

Premi Escola de l’Any

Girona també ha estat l’escenari de l’anunci del Premi Princesa de Girona Escola de l’Any 2022, un guardó a través del qual la Fundació Princesa de Girona reconeix centres escolars que destaquen per la seva exemplaritat, singularitat i valor diferencial, impacte i excel·lència educativa i per la seva innovació i desenvolupament. En aqueta ocasió, s’ha distingit el CEIP Gumersindo Azcárate de Lleó, per "la singularitat en l'ús humanístic de la tecnologia" i per la seva aposta per una "convivència diversa i enfocada a impactar positivament al seu entorn". Aquest centre treballa per oferir una educació de qualitat promovent la diversitat, la integració i la implementació tecnològica amb propòsit.

Els valors de l’esport aplicats als món de l’educació i l’emprenedoria

Álvaro Galán, esportista paralímpic i seleccionador als Jocs Olímpics de Beijing; Forest Bakker, campió del món de kitesurf i fundador i CEO de LightBros i Marcel Zamora, Medalla de plata Campionat Mundial de Duatló (2005) son alguns dels referents que a través dels seus testimonis han desvetllat a la comunitat de joves participants a la Setmana del Talent, els grans reptes i oportunitats que ofereixen els valors esportius. En alguns casos, a més, s’ha explicat com es poden aplicar aquests valors en el món empresarial. 

També s’han compartit amb els joves noves idees de negoci locals com el calçat d’escalada personalitzat i fabricat en 3D d’ATHOS. Darrere aquest projecte hi ha un equip jove i apassionat per la innovació. Emili Taixés, cofundador d’Athos, ha estat un dels ponents de la conferència «Emprenedoria, tecnologia i esport» dins la Setmana del Talent de Girona que també ha acollit la presentació de Neu Boots. Un projecte que neix d’una necessitat: fabricar unes botes d’esquí més còmodes. La iniciativa està actualment en les últimes fases de prototipat i es preveu que pugui comercialitzar-se a partir del 2024. Aquesta empresa també treballa amb Intel·ligència Artificial i Machine Learning per aconseguir que els usuaris puguin monitoritzar la seva experiència esportiva i millorar el seu nivell d’esquí.

La introducció de la tecnologia amb propòsit a les aules amb l’“Assignatura Empatia”, desenvolupada per Samsung, amb el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, amb l’objectiu de lluitar contra l’assetjament escolar a través de la tecnologia i una jornada per fomentar el creixement personal i l'autoestima han estat altres de les propostes del programa.

Ha tancat la Setmana del Talent la conferència Futur, Innovació i Ocupació, a càrrec d'Antonio Recio, exvicepresident executiu de Canon Europe Ltd. i mentor del programa Generació talent. En aquesta sessió, s'han donat algunes claus per saber quines seran les professions del futur i quines competències seran necessàries. Soft skills, Intel·ligència Artificial o l’Internet de les Coses han estat alguns dels temes que s'han tractat en la jornada final.

Sobre el Tour del Talent

La Setmana del Talent a Girona constitueix la parada del Tour del Talent a la ciutat on la Fundació hi té la seva seu. En aquesta segona edició de la gira que promou la Fundació Princesa de Girona amb TRIVU com a aliat estratègic les altres parades han estat Saragossa (20 al 24 de febrer), Valladolid (13 al 17 de març), Còrdova (13 al 18 d'abril), Lugo (2 al 7 de maig) i ha aplegat més de 23.000 persones. L'esdeveniment itinerant, que compta amb el suport d’institucions públiques i privades, ofereix tallers, conferències inspiradores, debats, expedicions, concerts, exposicions, mentoring i oportunitats de networking amb l'objectiu d'inspirar i desenvolupar el potencial dels joves i oferir-vos l'oportunitat d'interactuar amb experts i líders en diferents àrees.

Des de la Fundació Princesa de Girona, el seu director general Salvador Tasqué, fa un balanç molt positiu d’aquesta segona edició del Tour del Talent on “hem apropat a més de 23.000 joves, noves oportunitats en l’àmbit laboral, de desenvolupament competencial, xerrades inspiradores, els reptes de la tecnologia... una llarga llista d’oportunitats molt properes per a tots ells i ara que acabem el Tour els volem comunicar que obrim un nou espai, un Tour digital farcit de tot aquest contingut que hem generat en aquests darrers tres mesos d’activitat i que permetrà a molts joves seguir desenvolupant les seves competències i buscar noves oportunitats”.

Enguany, la programació del Tour del Talent s'ha centrat en l'ocupabilitat, les competències professionals més demandades per les empreses, les feines del futur, l'educació, el desenvolupament professional i personal, el benestar, l'awareness digital, el propòsit i l'impacte social. En total, més de 350 ponents han participat en les més de 250 activitats que s'han organitzat a les cinc parades de la gira i que ha comptat amb la implicació de més de quinze administracions públiques i trenta empreses aliades, i a les quals han assistit més de 23.000 persones (i 30.000 més a les activitats complementàries organitzades per les ciutats).