Cues a Girona en el primer dia del tall al carrer de la Salle

S'han produït de forma puntual en els carrers Juli Garreta, Bisbe Lorenzana i Barcelona

L’Ajuntament creu que s’aniran disminuint mentre avança la prova pilot que s’està fent

En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat els centres educatius fan diferents activitats al carrer

Josep Coll

Josep Coll

El tall del tram del carrer Joan Baptista la Salle, entre el Juli Garreta i el Joan Maragall, per la Setmana Europea de la Mobilitat ha provocat cues a primera hora del matí a Girona. Al voltant d'aquest espai compten amb tres centres educatius, l'escola Verd, Doctor Masmitjà i la Salle. I l'entrada dels nens i nenes a classe, sumat al fet que algunes persones entren a treballar a aquesta hora i que els camions aprofiten per deixar els respectius productes als establiments, ha provocat aquestes cues. Sobretot, s'han vist al carrer Juli Garreta -que ha canviat de direcció a causa del tall a la Salle- i al Bisbe Lorenzana. Tanmateix, també se n'han vist al carrer Barcelona.

Entre els treballadors de la zona hi ha hagut controvèrsia amb aquest tall. En Joaquín fa unes dues setmanes que treballa al bar l’Angelus, i creu que el fet que «hi hagi nens i no cotxes» al carrer a causa de la Setmana Europea de la Mobilitat «dona molt més ambient». En canvi, d’altres com en Marc de Scondrels Barbers apunta que havia tardat «mitja hora en moto per arribar des de Santa Eugènia». També afirma que aquest trajecte, sense el tall, «el faig molt més ràpid» i que a causa del tràfic «s’ha armat un cacau i ningú ens ha avisat». A més, creu que amb el tall «la gent vindrà igual» al seu negoci, però «és un problema per la mobilitat, ja que el carrer és una via d’entrada al centre quan vens del carrer Barcelona».

El tall al carrer Joan Baptista la Salle s'allargarà fins al 9 d'octubre. Aquesta és una prova pilot que posa en marxa l'Ajuntament de Girona en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat i, depenent de com funcioni, s'estudiarà si el tall en el carrer de la Salle es fa de forma permanent. Tot això, per millorar la qualitat ambiental del barri de l'Eixample, la seguretat del parc infantil i l'itinerari escolar de les escoles Masmitjà, Verd i La Salle Girona. En cas que l’estudi de l’Ajuntament tiri endavant, el tall permanent podria començar l’any 2024.

«No va bé el tall permanent»

El tram tallat disposa d’una zona de càrrega i descàrrega i alguns treballadors desconeixien que es tallava el carrer. Un dels establiments afectats és Arts i metalls Carmaniu. «No sé pas com ho farem ara», diu la Gemma, una de les treballadores del local. També apunta que si s’acaba fent el tall permanent «no ens va bé» i és que «tot i que no afecta al negoci» sí que «entra i surt molt gènere i no tenir el càrrega i descàrrega al davant no ens va gens bé».

La Gemma també apunta que el tall va bé per «promoure la sostenibilitat, però no entenc per què ho fan en aquest carrer, ja que tampoc és molt de pas». En canvi, en Joaquín, del bar l’Angelus, veu amb bons ulls el tall permanent. «Pels sorolls de cotxe i tot plegat crec que estaria bé», diu.

«Recuperar espais peatonals»

Per altra banda, la tinenta d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana de l’Ajuntament de Girona, Cristina Andreu, creu que en el barri de l’Eixample és on més «cal recuperar espais». La regidora va apuntar que no hi ha «espais públics on les entrades i sortides generin espais de socialització i de gaudir» en aquesta zona on hi ha diferents centres educatius.

L’Ajuntament prioritza recuperar espais peatonals en un barri com el de l’Eixample on no hi ha zones on els infants puguin interactuar un cop surten del centre educatiu. Per això, es fa una prova pilot al carrer de Sant Joan Baptista la Salle durant vint dies i llavors el consistori estudiarà si el tall es pot fer de forma permanent. En cas afirmatiu, aquest tram de via podria ser per vianants l’any 2024.

De fet, algunes escoles han començat el curs 2023-2024 amb talls permanents. En altres, com la Joan Bruguera, s’està estudiant fer-ho d’aquí a un temps. Per això, Andreu va dir que «volem assajar propostes d’espais públics on les entrades i sortides generin espais de socialització i de gaudir». Per això, un tall de tres dies «era insuficient per valorar-ne l’impacte».

«En els primers dies veus les coses negatives i amb vint ens permet veure realment quines són les conseqüències positives», va afirmar la regidora. De la mateixa manera creu que es veurà en les cues de trànsit. «Sabíem que podia passar i esperem que es vagi reduint», va assenyalar. Andreu també va lamentar «accions poc cíviques» com el fet que s’haguessin retirat tanques i això va generar «confusions».