Cap dels espais guanyats per als vianants durant la Covid tornarà a ser per als cotxes

Les pilones i els blocs de formigó del carrer Tuyet i Santamaria de Montilivi i de l’avinguda de Sant Narcís es trauran l’any vinent per ampliar la vorera i la resta s’anirà fent «paulatinament» amb la intenció de consolidar tot l’urbanisme tàctic en acabar el mandat

Les pilones de plàstic del carrer Andreu Tuyet i Santamaria, al barri de Montilivi.

Les pilones de plàstic del carrer Andreu Tuyet i Santamaria, al barri de Montilivi. / Marc Martí

Tapi Carreras

Tapi Carreras

Un lateral de la plaça Poeta Marquina. Un tram del carrer Joan Maragall, a tocar del carrer de la Creu. Part de l’avinguda Sant Narcís. Part d’un lateral del carrer Andreu Tuyet i Santamaria de Montilivi. Un tram del carrer Juli Garreta. Són cinc espais de la via pública de Girona on s’hi va decidir intervenir durant la pandèmia per tal que els vianants tinguessin més espai i poguessin mantenir la distància entre ells per evitar contagis. Es van generar el maig de l’any 2020 ocupant part de la calçada amb pilones de plàstic, bancs de pedra o blocs de formigó. L’actual govern té decidit que cap tornarà a ser pels vehicles i que, poc a poc s’aniran consolidant per a ús dels vianants, amb actuacions urbanístiques. Els primers on s’hi intervindrà seran al carrer Andreu Tuyet i Santamaria i a l’avinguda Sant Narcís. La resta hauran d’esperar tal com estan. 

Aquests espais es van batejar popularment com a «Voreres Covid». Fins aleshores, eren indrets destinats a l’aparcament de vehicles. Els cinc espais continuen pràcticament així més de tres anys després de l’aplicació d’aquelles mesures. 

Al mateix temps, des d’aleshores, hi ha hagut cert debat entorn d’aquests espais. Hi ha ciutadans que voldrien que es recuperessin els aparcaments per a vehicles i altres que demanen que si aquesta actuació ha de ser permanent, es dignifiqui. Entre els partidaris d’aquesta segona opció hi ha el grup municipal del PSC, que sovint ha fet aquest prec. Ja l‘anterior regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda (Junts), va dir en diverses ocasions que aquestes accions es mantindrien «permanentment». «Hem d’anar cap a un repartiment equitatiu de l’espai públic per als diferents usuaris», va dir. Ho exposava en el sentit que s’estaven aplicant mesures per «treure espai» als que en «tenen més» (en referència als cotxes) per donar-ne als que en «tenen menys» (en aquest cas, en referència als vianants). 

Una visió semblant manté l’actual tinenta d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu (Guanyem): «Ens interessa molt ampliar aquests espais i guanyar voreres en tots aquests punts», indica. La regidora exposa que volen «consolidar les actuacions d’urbanisme tàctic», indica i que «l’anterior govern ja no va treure els elements - pilones de plàstic, banc de pedra i blocs de formigó- amb aquesta idea». La representant municipal detalla que per l’any 2024 «tenen «en perspectiva» actuar al carrer Tuyet i Santamaria i a l’avinguda Sant Narcís. La resta s’anirà fent «paulatinament» i analitzant quina intervenció cal «cas a cas» amb l’objectiu de tenir-ho tot consolidat en aquest el mandat «o haver fet el màxim possible», tenint en compte que a la ciutat hi ha multitud d’accions urbanístiques i de mobilitat pendents en favor de l’accessibilitat: «Un dels compromisos d’aquest govern és invertir en accessibilitat cada pressupost», explica. També assenyala que a la via pública hi ha molts elements per arreglar que «els col·lectius de mobilitat reduïda en estan identificant».

L’avinguda de Sant Narcís

Pel que fa a l’avinguda de Sant Narcís, ja es va fer una primera intervenció en un tram a tocar de l’encreuament amb el passeig d’Olot. Es va aixecar un pas de vianants i es van posar semàfors. Al mateix temps es va aprofitar per ampliar un tram de vorera i retirar un grapat de blocs de formigó -o new jerseys-. La resta de blocs de formigó, fins al carrer Santa Eugènia, acabaran retirat un cop la Generalitat adjudiqui els treballs del carril bus (denominat BRCAT) entre Girona i Salt. L’Ajuntament va incloure, com a millora, l’ampliació d’aquesta vorera, que pagarà el govern català, ja que el carril bus després de passar per tot el passeig dels Països Catalans de Salt i el Passeig d’Olot de Girona, acabarà amb els autobusos a la plaça Joan Brossa del parc Central i a tocar de l’estació de tren, passant per l’avinguda de Sant Narcís. 

Subscriu-te per seguir llegint