Impugnen la licitació de les càmeres de la Zona de Baixes Emissions de Girona

L’Ajuntament ha hagut d’aturar el procés perquè abans ha de redactar l’ordenança que regularà l’àrea i alhora està pendent d’un decret de la Generalitat

A Burgos hi ha un precedent que ha acabat en la mateixa situació que a la capital gironina

Si l’ordenança no ho canvia, hi haurà dinou càmeres col·locades en tretze punts que delimiten la zona

La plaça dels Països Catalans serà un dels limits de la Zona de Baixes Emissions.

La plaça dels Països Catalans serà un dels limits de la Zona de Baixes Emissions. / Aniol Resclosa

Josep Coll

Josep Coll

L’Ajuntament de Girona ha hagut d’aturar la licitació del subministrament i la instal·lació de les dinou càmeres que s’han d’ubicar en diferents punts on es delimita la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Tot això, perquè una empresa ha impugnat l’oferta de contracte que va publicar l’Ajuntament a finals d’octubre al·legant que el consistori gironí encara no té feta l’ordenança amb tota la normativa vinculada a aquesta àrea de baixes emissions.

D’aquesta manera, tot sembla indicar que hi haurà un nou retard per la implementació de la ZBE, ja que el termini per presentar les ofertes per part de les companyies per subministrar i instal·lar les càmeres acabava a principi d’aquest mes de desembre. Ara, l’Ajuntament ha aturat el procés i la licitació s’haurà de fer de nou un cop aprovada l’ordenança.

La tinent d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu, explica que l’Ajuntament ja té fet l’esborrany d’aquesta ordenança. Tanmateix, està a l’espera que la Generalitat de Catalunya publiqui el decret que ha de definir la normativa de la ZBE. L’Ajuntament es va reunir amb la Generalitat el mes d’octubre i l’ens autonòmic els va dir que el decret sortiria abans de finalitzar l’any. 

La nova ordenança

Un cop la Generalitat hagi publicat el document, l’Ajuntament de Girona haurà d’adaptar i modificar aquest esborrany d’ordenança que ja té. Així, Andreu espera que durant el primer trimestre de 2024 la nova ordenança es pugui aprovar de forma inicial per tal d’anar avançant amb el procés d’instaurar la ZBE.

Si aquesta nova ordenança no canvia el contracte del subministrament i la instal·lació de les dinou càmeres (que s’haurà de tornar a licitar), hi haurà tretze punts de control en els límits de l’àrea. Se’n col·locaran dues al voltant de la rotonda de Pedret, a la cruïlla entre el carrer Bellcaire amb el Rei Martí, a la cruïlla entre passeig d’Olot i el carrer Riu Güell (al costat del pont del Dimoni), a la cruïlla entre passeig d’Olot i l’avinguda de Sant Narcís, a la cruïlla entre el carrer Mossèn Baldiri i Reixach i l’Emili Grahit i a la zona del pont de l’Areny, al costat del carrer de la Rutlla i l’Ultònia. 

Per altra banda, s’ubicarà una càmera a la cruïlla entre el carrer de Santa Eugènia i el del Riu Güell, a la cruïlla entre carrer Gironella i el passeig d’Olot, a la cruïlla entre carrer Barcelona i el passeig d’Olot, a la cruïlla entre el carrer Migdia i el carrer Emili Grahit, al final del carrer del Carme ja arribant a plaça Catalunya i a la cruïlla del carrer de la Muralla i el passeig General Peralta, al barri de les Pedreres. També se situarà una càmera a la rotonda de Fontajau, que queda fora de la zona.

En tot cas, la nova ordenança sí que haurà de definir diferents conceptes que encara estan a l’aire, com és el cas de quins vehicles poden circular a la ZBE i en quins horaris. El procés participatiu que es va fer fa uns mesos, oferia sis alternatives en referència a la zona, segons la tipologia de distintiu ambiental i també en quins horaris s’aplicarien les restriccions.

Cas similar a Burgos

Burgos, en tenir també més de 50.000 habitants, també té per obligació instal·lar la ZBE a la ciutat. Com Girona, el consistori castellà va decidir fixar primer la zona i decidir en quins llocs concrets s’han d’instal·lar els punts de control. Ara també ha deixat per més endavant l’aprovació de l’ordenança perquè el mes d’octubre, el Jutjat Contenciós-Administratiu nombre 2 de Burgos va declarar nul el procediment de contractació elaborat per l’Ajuntament burgalès per implantar la ZBE. Ho va al·legar exposant que abans de desenvolupar-la, prèviament calia l’ordenança que concreti la regulació de l’àrea.

Sense notícies del Ministeri

A principis de tardor d’aquest any, l’Ajuntament de Girona va demanar una pròrroga per implantar l’àrea al Ministeri de Mobilitat, Transports i Agenda Urbana per instal·lar la ZBE. Tanmateix, Cristina Andreu confirma que encara no hi ha la resolució de la demanada feta al ministeri. La reclamació detalla que la ZBE començaria a funcionar el novembre de 2024, però després encara s’hauria de passar per altres processos. 

Tot això faria que la data de finalització prevista fos l’abril de 2025. I és que Girona hauria d’haver aplicat la ZBE abans d’acabar el 2023. De fet, el projecte està vinculat als Fons Europeus Next Generation i per això hi ha uns terminis que s’han de complir. Tanmateix, aquest nou contratemps, ha fet alentir el procés per instal·lar la ZBE.

Subscriu-te per seguir llegint