Projecte per reforçar l'espai comercial entre les places Catalunya i Independència

Seria la primera Àrea de Promoció Econòmica Urbana a la ciutat i en el segon semestre d'aquest any es pretén fer el procés participatiu amb tots els establiments implicats

Inclou 208 locals, dels quals un 68% són negocis comercials, un 25% són de restauració i un 7% de serveis; també n'hi ha una quarantena on no hi ha activitat

El carrer Santa Clara és un dels que s'inclou dins l'APEU.

El carrer Santa Clara és un dels que s'inclou dins l'APEU. / Marc Martí Font

Josep Coll

Josep Coll

La zona que circumscrita la plaça Catalunya i la plaça de la Independència, a banda i banda del riu Onyar, ha estat l'escollida per ser la primera Àrea de Promoció Econòmica Urbana (APEU). Concretament, el sector inclou aquestes dues places, a més del carrer de Santa Clara, el pont de Pedra, el carrer de l'Argenteria i la rambla de la Llibertat. L'àrea està impulsada per Girona Centre Eix Comercial i l'Associació d'Hostaleria de Girona i té el suport de l'Ajuntament de Girona. Tanmateix, perquè això sigui una realitat ha de tenir el suport dels establiments que s'inclouen a la zona, amb un procés participatiu i una votació que, si tot va bé, es farà en el segon semestre d'aquest any, passat l'estiu. Aquesta tarda es farà la primera trobada informativa amb tots aquests negocis. 

L'àrea, que s'anomenarà APEU Comercial de Girona, inclou un total de 208 locals, tots ells amb l'entrada principal a unes de les vies que hi ha a la zona. De tots els establiments, un 68% són comercials, mentre que un 25% són de restauració i un 7% de serveis. A més, en el moment que l'empresa consultora, Procom Retail, va fer els estudis, també hi havia una quarantena de negocis buits. La presidenta de Girona Centre Eix Comercial, Mercè Ramírez de Cartagena, ha explicat en la presentació d'aquest matí que l'àrea «és un benefici per Girona i per l'activitat econòmica», mentre que el vicepresident de l'Associació d'Hostaleria de Girona, Xavier Manresa, ha apuntat que la idea és que «comenci aquí i es vagi expandint per la ciutat». I és que aquest primer APEU és una «prova pilot».

Pioner a Catalunya

L’APEU és una llei de la Generalitat per dinamitzar i donar activitat a una zona en concret de la ciutat. Segons el mateix ens autonòmic, a Catalunya hi ha 43 projectes d’APEU en curs a trenta-tres ciutats diferents. Moltes d’aquestes, però, estan aturats o avancen molt a poc a poc. Tanmateix, el cas de Girona és el que va agafant més forma, ja que es preveu que la votació sigui aquest any. 

En tot cas, sembla que no serà fins al 2025 que l'APEU comenci a funcionar. En la presentació d'aquest matí s'ha detallat que no serà fins després de l'estiu que es farà el procés participatiu en el qual els diferents negocis hauran de votar si volen que l'àrea sigui una realitat. Abans, les parts impulsores hauran de «convèncer» a les parts implicades els beneficis de formar part de l'APEU. I és que en la votació ha de participar, com a mínim, el 50% del cens (una mica més d'un centenar dels locals), i s'haurà d'aprovar per majoria.

En cas que el teixit de comercial de la zona aprovi la creació de l'APEU, llavors el ple municipal ho haurà de ratificar. Serà en aquell moment que l'APEU es constituirà. En aquest sentit, es crearà una entitat gestora professionalitzada que gestionarà l'àrea i haurà de rendir comptes, també que durà a terme la gerència. La peculiaritat de l'APEU és que finança a partir de quotes obligatòries de tots els establiments de l'àrea. En la presentació no s'ha parlat de la quantitat, però Ramírez de Cartagena ha explicat que seran «quotes accessibles per tot el teixit comercial». El 95% dels locals de la zona són de menys de 300 metres quadrats de superfície cadastral, i hauran de pagar la mateixa quota. Mentrestant, els que superin aquesta superfície hauran de pagar una quota més elevada.

Acció estratègica

El Pla d'actuació de l'APEU Comercial de Girona prioritzarà vuit àrees d'acció estratègica que es desenvoluparan en cinc anys i que tenen a veure amb el manteniment de l'entorn i enjardinament, així com la dinamització de la zona amb diferents accions específiques, la comunicació de marca de l'espai que es vol promocionar, i la campanya de Nadal. El pressupost que estableix el Pla d'actuació base està fixat en una mica més d'un milió d'euros.

El propòsit és «aconseguir una zona reconeixible comercialment» i que sigui una experiència «diferenciada, notòria i genuïna», ha dit la consultora de Procom Retail, Montse Ferrer. En tot cas, perquè això sigui una realitat els negocis han de votar a favor. Tot i que avui es fa la presentació oficial de l'APEU, ja s'ha anat parlant amb alguns dels comerços implicats i hi ha un sector que ho veu «amb bons ulls», ha dit Ramírez de Cartagena. La presidenta de Girona Centre Eix Comercial també ha dit que per aquells propietaris que tenen el local buit l'APEU servirà perquè «es dinamitzin amb alguna activitat».