Girona distingirà amb una etiqueta pròpia els productes de les hortes de Santa Eugènia per fomentar el quilòmetre zero

Plats de temporada, tallers i dues noves rutes turístiques, entre els eixos del 'Menja't Girona' des d'ara fins al 2026

Un espai de les hortes de Santa Eugènia.

Un espai de les hortes de Santa Eugènia. / Aniol Resclosa

ACN

Girona distingirà amb una etiqueta pròpia els productes que surtin de les hortes de Santa Eugènia per fomentar la producció de quilòmetre zero. En paral·lel, també ha començat a acreditar aquells restaurants -ja n'hi ha 27- que els fan servir a l'hora d'elaborar els plats. És una de les accions que s'emmarquen dins el projecte de turisme sostenible 'Menja't Girona', que ha rebut 4,2 milions procedents del Fons Next Generation, i que ja compta amb una marca pròpia. Des d'ara i fins al 2026, entre les accions que ja s'estan fent o que es volen impulsar, hi ha promoure plats de temporada, fer diferents tallers o habilitar dues noves rutes turístiques: una que ressegueixi el Ter fins a Sant Gregori i l'altra, per les hortes de Santa Eugènia.

L'Ajuntament de Girona ha presentat aquest matí la marca 'Menja't Girona' i les activitats que s'estan desenvolupant al seu voltant. El logotip d'una G d'on en surt una fulla és la imatge que servirà per consolidar la ciutat com a destí de turisme sostenible, convertint en un pol d'atracció els espais naturals de la ciutat. Sobretot, les ribes del Ter i les hortes de Santa Eugènia.

"Volem generar consciència sobre l'economia local, sostenible i el seu impacte", ha afirmat la vicealcaldessa, Gemma Geis. Durant la presentació, Geis ha subratllat que el 'Menja't Girona' és "un projecte de projectes" perquè les diferents accions que engloba comprenen valors "naturals, gastronòmics, hortícoles, culturals i arquitectònics".

"Representa un pas decidit cap a un futur més sostenible, digital i pròsper per a la nostra ciutat", ha dit la vicealcaldessa. "Es vol posar en valor el patrimoni natural i els productes de circuit curt, incrementar la competitivitat i la sostenibilitat de la destinació i dinamitzar i reactivar l'economia local", ha afegit.

La marca 'Menja’t Girona' és el resultat d'un procés participatiu que va arrencar la primavera de l'any passat. Tant la imatge que l'acompanya com el pla de difusió s'han fet en col·laboració amb l'empresa FD Acrònim. El seu soci fundador, Ignasi Doy, ha explicat que l'objectiu és que la marca sigui "el paraigua" que sintetitzi els valors que es volen transmetre amb el projecte. Entre aquests, "proximitat, economia circular, sobirania alimentària o producció socialment i ambiental responsable".

Quatre eixos

El projecte 'Menja't Girona' es focalitza, sobretot, en quatre eixos. En concret, el turisme sostenible i de natura, el circuit curt i de productes de l'horta, la gastronomia del territori, i la promoció de l'horta i del treball local.

La vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, i el soci de l'empresa FD Acrònim, Ignasi Doy, durant la presentació

La vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, i el soci de l'empresa FD Acrònim, Ignasi Doy, durant la presentació / Redacció

A l'hora d'impulsar la producció de quilòmetre zero, es crearà una etiqueta pròpia que identificarà els productes que surtin de les hortes de Santa Eugènia. A més, també s'estan fent uns tallers d'horticultura gratuïts -que s'allarguen fins al juny- i s'editaran diferents publicacions. Per una banda, unes guies d'horticultura per a les escoles i, per l'altra, dos catàlegs per a la ciutadania (un d'hortalisses locals i adaptades, i un altre de plantes silvestres que es cultiven a les hortes).

La vicealcaldessa ha admès que l'actual context de sequera "condiciona una part" del 'Menja't Girona', perquè la manca de cabal a la sèquia Monar i les restriccions afecten la producció de les hortes. Però Gemma Geis també ha subratllat que el projecte també engloba moltes altres accions "i mirades" -com ara tallers o la part de gastronomia- dins l'objectiu d'impulsar la consciència ambiental i el turisme sostenible.

Plats de temporada

Precisament, dins el sector de la restauració s'ha impulsat que els diferents restaurants de la ciutat que estan adherits al 'Menja't Girona' -ara en són 27- cuinin plats de temporada amb productes de l'horta. També s'han organitzat sis tallers amb l'Escola d'Hostaleria, quatre dels quals ja s'han dut a terme. Aquesta primavera es faran els altres dos: 'Del camp a la taula', amb la cuinera Ada Parellada (20 de març), i 'Del camp al cistell' (17 d'abril).

I en turisme, el projecte 'Menja't Girona' permetrà sumar dues noves rutes de natura a la ciutat. La primera s'estendrà per les ribes del Ter fins a Sant Gregori: i la segona, se centrarà a les hortes de Santa Eugènia. Cada itinerari, acompanyat d'un capgròs de la ciutat (la Marieta de les Cols, el Merdisser i la Pericota) està pensat per redescobrir aquests espais en família i inclourà una desena d'activitats per a la mainada.