Premi BBVA a la Sostenibilitat Empresarial. ClicKoala

Xavi Moraño: «Hi ha massa etiquetes ecològiques i socials»

web montaje

web montaje

-¿Quines dificultats tenim els consumidors per entendre les qualitats ecològiques i socials de les nostres compres?

-La barrera més important és l’excés d’informació que tenen els productes. Hi ha massa etiquetes ecològiques i socials. És impossible conèixer-les totes i diferenciar-les del postureig o greenwashing. Ara bé, hi ha un altre tipus d’informació que el consumidor vol saber, com és l’origen del producte o el percentatge del preu que rep l’agricultor, que en la majoria de les ocasions no és possible conèixer.

-Per clarificar totes aquestes dades hi ha ClicKoala. Tanmateix, el projecte havia de partir d’un primer estudi.

-És clar, perquè no podem impulsar el consum conscient si no sabem quin tipus de coses vol saber la gent i els motiven a canviar els seus hàbits de consum. Si alguna cosa és irrellevant per als consumidors, mai ho llegiran ni ho utilitzaran, així que serà inútil. D’altra banda, vam consultar un gran nombre d’experts en sostenibilitat de diferents camps perquè el nostre projecte es basés en fets científics, no en la nostra opinió o creences. Per això, ja hem preguntat a més de 10.000 espanyols i a centenars de catedràtics, professors i investigadors experts en sostenibilitat.

-La segona fase del projecte era la creació d’un cercador específic. ¿Com funciona?

-És un cercador de productes sostenibles en què es pot descobrir empreses que tenen molt en compte el medi ambient i les persones. A ClicKoala només trobes productes que tenen algun segell o propietat validats pels experts en sostenibilitat consultats, i nosaltres traduïm aquesta informació perquè tothom la pugui entendre amb expressions com: respecta el medi ambient, elaborat sense explotació infantil i fet a Espanya. Tenim un objectiu molt clar: que consumir de manera més conscient i sostenible sigui fàcil i estigui a l’abast de tothom.

-¿Quines categories es poden trobar en el vostre cercador?

-Hi pots trobar coses relativament comunes com menjar, begudes, roba, cosmètics, sabons... Però també d’altres de menys comunes, com mòbils, materials de construcció, bolquers de tela, lubricants per intensificar l’orgasme... 

-¿Quin és el pas següent?

-Estem treballant en un mapa de la proximitat, mitjançant el qual facilitem l’accés a la compra directa i sense intermediaris, perquè qualsevol pugui comprar a agricultors, artesans i empreses familiars espanyoles. Al nostre país tenim un gran nombre de petites empreses que val la pena conèixer, perquè ofereixen un producte de proximitat, es cuiden del medi ambient, són exemplars tractant els treballadors, aporten un gran valor a l’Espanya buidada, donen suport a col·lectius vulnerables i proporcionen productes únics i de gran qualitat.