O molt canvien les coses o 2008 serà recordat com l'any que l'aeroport de Girona va arribar al seu sostre. Els 5,5 milions de passatgers que hi van arribar aleshores feien veure el futur amb tant optimisme que els responsables de Ryanair preveien transportar a Girona 6,5 milions de passatgers l'any 2009. Mentrestant unes eufòriques institucions gironines (reunides en l'Agi) signaven un contracte amb la companyia irlandesa pel que aquesta rebria uns 14 milions d'euros en tres anys, però portaria a Girona uns 8 milions de passatgers l'any 2011. Ni uns ni altres van demostrar ser bons visionaris: entre gener i maig l'aeroport de Girona ha perdut un 5,2% de passatgers respecte al mateix període de 2009. I cal recordar que 2009 va finalitzar ja amb un 4,1% menys de viatgers que 2008.

Al setembre, pitjor encara

Cert és que el trànsit aeri a l'abril i al maig s'ha vist afectat pel núvol de cendra del volcà islandès. Però com que les desgràcies mai no vénen soles, a partir de setembre Ryanair comença a operar des de Barcelona, cosa que suposarà, segons els càlculs més optimistes, una reducció del 12% en el número de passatgers que passin per Girona. Les xifres a final d'aquest any, per tant, estaran molt allunyades no només de les optimistes previsions de fa uns mesos, sinó també dels resultats de 2009.

La crisi econòmica, el volcà i les noves iniciatives de Ryanair deixen en paper mullat el contracte signat tot l'abril de 2008 entre l'aerolínia i Agi. Aquell dia es va acordar pagar a Ryanair uns 14 milions entre 2009 i 2011per "potenciar l'aeroport". Amb aquell conveni, Ryanair establiria cinc avions més a la base de Girona que, segons el document, ajudarien a "augmentar substancialment el nombre de passatgers fins arribar als 8 milions el 2011". En aquells moments, Ryanair parlava també de portar 8 milions de passatgers anuals a Girona abans de 2012. De moment, tot indica que aquest 2010 no s'arribarà ni als 5 milions de viatgers.

Ja el mes de gener d'aquest 2010, el delegat del Govern a Girona, Jordi Martinoy, rebaixava aquelles expectatives i indicava que les previsions per a aquest any eren mantenir les xifres de 2009. Tot i la rebaixa, aquest auguri resultarà amb tota seguretat també excessivament optimista. Enmig de tantes xifres optimistes, no podia faltar Michael O'Leary, directiu de Ryanair, que a inicis de ?l'any passat encara confiava en arribar als 6,5 milions de passatgers. Al final els van faltar un milió i mig.

Inclús en el cas que la temporada estiuenca fos extraordinàriament positiva per a Ryanair a Girona (cosa que equival a dir "extraordinàriament positiva per a l'aeroport de Girona"), és del tot improbable que a final d'any les xifres s'acostin a les de 2009. El desembarcament de Ryanair a l'aeroport del Prat tindrà les primeres conseqüències sobre les instal·lacions de Vilobí d'Onyar a partir de setembre: el nombre de freqüències es reduirà un 12%, passant de 293 a 251.

Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç, que formen l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Giornines (Agi), consideren que la reducció "podria haver estat molt pitjor" i afirmen que, mentre la companyia irlandesa continuï aportant a Girona el nombre d'avions i passatgers establert en el conveni que tenen signat, el mantindran fins a finals de 2011.

Les institucions gironines -que paguen una important quantitat a l'aerolínia en concepte de promoció de Girona- tenen clar que han de "posar-se les piles" per continuar atraient viatgers a les instal·lacions de Vilobí i, sobretot, que aquests turistes es quedin a les comarques gironines.

Per això, malgrat que veuen "normal" que alguns dels vols es desdoblin (en total, hi haurà 17 rutes duplicades amb Girona), a partir d'ara es reuniran més sovint per seguir de ben a prop l'evolució de Ryanair a Barcelona i comprovar quin risc pot significar per a Girona.