L'aeroport de Girona ha rebut durant l'any 2010 menys de dos milions de viatgers arribats en vols de baix cost. Els 1,96 milions arribats en aquest tipus de vols a Girona representen un descens de l'11,4% respecte al2009, i té com a causa principal l'inici d'operacions de Ryanair a l'aeroport de Barcelona el setembre passat. La prova està en que tots els altres aeroports -excepte Palma, tot i que el seu decreixement va ser només de l'1,8%- van rebre més passatgers de baix cost el 2010 que en 2009. Pel que fa al mes de desembre, Girona ha perdut un 39,3% de viatgers de baix cost, ja que únicament van arribar-n'hi 77.605, segons dades difoses ahir per l'Institut d'Estudis Turístics (IET), dependent del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç

I això que, en general, les aerolínies de baix cost no deixen de créixer en el total d'aeroports espanyols. Durant l'any 2010 van transportar 31,77 milions de passatgers, fet que suposa un 5,9% més respecte a l'any anterior, enfront de les companyies tradicionals, que van traslladar a 25,74 milions de viatgers, un 2,1% més.

Per mercats, Regne Unit i Alemanya lideren les entrades en companyies de baix cost, amb un 37,6% i un 20,7% dels passatgers que van elegir aquesta via, respectivament, malgrat registrar sengles caigudes del 2,9%, per al mercat britànic (11,9 milions de viatgers) i de l '1,6% per a l'alemany (6,58 milions). Itàlia, tercer emissor, va incrementar un 19,2% les arribades fins a 3,35 milions de viatgers, l'equivalent al 10,6% del total de les entrades per aquesta via. La va seguir França, amb el 6,7% del total, més de 114.300 viatgers, un 10,3% més que fa un any.

Els aeroports espanyols més utilitzats per les aerolínies de baix cost el 2010 van ser el de Palma de Mallorca, que va assolir els 5,46 milions, un 1,8% menys; el de Barcelona-El Prat, amb 3,87 milions, un 12,5% més; el de Màlaga, que va registrar 3,75 milions, un 3,8% més; el d'Alacant, amb 3,33 milions de viatgers, un 3,3% més, i el de Madrid-Barajas, en cinquè lloc, amb 3,31 milions, un 23,1% més. Els van seguir el de Girona, amb els esmentats 1,96 milions de passatgers i descens de l'11,4%, la caiguda més gran.

Entre els augments més notables, a més de Barajas, destaquen el de Lanzarote, amb un increment del 18,4%, fins a 973.467 viatgers; el de Gran Canària, amb un creixement del 13,5%, fins a 1,19 milions viatgers; i el de València, amb un 14,3% més, fins a 999.333 viatgers.

El desembre, les low cost van comandar gairebé la meitat de les entrades de passatgers internacionals cap a Espanya, un 49,3%, dels 3,43 milions de viatgers que van passar pels aeroports espanyols, amb més d'1,69 milions de viatgers -un 1% menys que un any abans- mentre que les aerolínies tradicionals van concentrar el 50,7% restant, 1,74 milions, un 2,3% més (1,74 milions). Aquesta caiguda, després de mesos continus de creixements s'explica, segons Indústria, per les adverses condicions climatològiques del mes passat que van provocar el tancament de molts aeroports europeus.

Vol Madrid-Girona, endarrerit

La boira que ahir va afectar Madrid-Barajas va endarrerir el vol de Ryanair des d'aquest aeroport fins al de Girona. Tenia l'arribada prevista a les 14.25h, però a l'hora de tancar aquesta edició estava previst que ho fes a les nou del vespre. El vol Girona-Madrid que havia de cobrir el mateix avió a primera hora de la tarda també es va endarrerir fins passades les 10 de la nit.