L'escola Aldric de Cassà expulsa tres alumnes acusats de fer «bullying» a un company

Els menors cursen 4t de Primària al centre i els pares s´han queixat de la mesura i estudien prendre accions legals

03.02.2016 | 12:03

· La xifra

  • 5-10% dels alumnes pateix bullying ·Entre un 5 i un 10% dels alumnes d'entre 10 i 15 anys pateix assetjament escolar greu a Espanya, una situació que s'hauria d'afrontar, segons els especialistes, amb un sistema educatiu que promogui la convivència a les aules. Són algunes de les dades a les quals es van fer referència en un fòrum informatiu en el qual es va tractar aquesta forma de maltractament, ja sigui verbal o físic, mantinguda en el temps, i que és exercida per nens o adolescents.

  • «La mainada té la sensació que a les xarxes socials hi poden dir de tot, que hi ha impunitat»
  • La doctora Núria Felip està adscrita a l´Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona i és experta en convivència escolar, assetjament, direcció i clima de centres
  • A partit del seu coneixement, quin és l´abast de l´assetjament escolar als centres educatius? En la meva tesi, que vaig fer el 2012, analitzava la conflictologia dels centres a tot Catalunya i, per tant, tinc una idea de què diuen els centres. Mitjançant un qüestionari, entrevistes i altre vies vaig recollir dades que deien que el nivell de conflictivitat era baix; que hi havia alguna baralla, un cop de puny, algun insult, algun moment que la violència augmenta però, en general, és baixa. En centres més grans i en grans ciutats, hi ha més conflictologia que a les zones rurals, però la prevalença de l´assetjament és mínima.
  • Però amb casos recents i amb resultats fatídics. És cert que hi ha casos, però de seguida es fa servir el terme bullying quan s´hauria de ser molt curós. Hi ha disrupcions d´aula, però d´aquí a dir-ne assetjament... Segur que de vegades passa desaparecebut al professor, i en això s´hi ha de treballar, però no és l´habitual. Els casos que es donen són molt puntuals i quan surt als mitjans és perquè ha passat una cosa molt grossa. El primer cop que se´n va parlar va ser pel suïcidi d´en Jokin, a Guipúscoa, i ara també passa.
  • Quan podem parlar de «bullying» o assetjament escolar? Perquè en poguem dir assetjament han de ser actes de violència física o verbal reiterats en el temps i sense possibilitat de defensa per part de l´agredit perquè no s´hi atreveix, perquè no en sap, perquè no pot, pel que sigui, però aquestes dues característiques s´han de complir sí o sí.
  • Aquestes situacions no sempre es detecten... El problema és que puguin passar desapercebudes per al professorat. De moltes coses no se n´assabenta perquè ningú li diu i, en casos d´exclusió, l´assetjament és molt subtil, perquè es pot donar al pati o inclús a fora del centre.
  • Els docents estan preparats per a detectar-ho? A nivell de Facultat, treballem en com resoldre conflictes i fer prevenció, però és important que arribin noves formes als centres. Ara, per exemple, treballem amb la mediació. És important que els claustres es formin i que hi hagi eines. Ja es treballa a les facultats, però que mai s´està prou format també és cert.
  • Les xarxes socials han donat una altra dimensió a aquestes conductes? I tant, perquè la mainada té la sensació que a les xarxes hi ha impunitat, que poden dir de tot. S´hi diuen coses que cara a cara no es dirien. Hem vist converses de WhatsApp sobre les que els alumnes diuen que fan broma, però jo sempre els dic que una broma és quan tots dos riem. En aquest cas es parla de ciberassetjament..
  • Els protocols dels centres funcionen? Tenim molts protocols fets pel Departament d´Ensenyament de maltractament a nivell de família, a l´escola... i la veritat és que es fan servir molt poc, perquè no es detecten casos. La majoria de protocols no s´activen, sobretot als centres petits.

La direcció de l´escola Aldric de Cassà de la Selva, un dels dos centres públics que hi ha al municipi, ha expulsat tres alumnes durant una setmana per un presumpte cas d´assetjament escolar, bullying.

Els menors, que cursen quart de Primària i tindrien entre 9 i 10 anys, assetjaven un altre estudiant i no el deixaven tranquil. Segons l´Agència Catalana de Notícies, els menors li enviaven missatges de WhatsApp, extrem que aquest diari no ha pogut confirmar. La direcció del centre ha decidit posar fi d´arrel al problema i els ha enviat a casa durant una setmana. Aquesta decisió no ha agradat als pares dels alumnes expulsats, que s´han queixat. La polèmica que s´ha generat arran de la situació ha obligat Ensenyament a intervenir. Els tres alumnes ja han complert el càstig i s´han reincorporat aquesta setmana a les classes.

El col·legi d´educació Infantil i Primària Aldric és la segona escola pública que hi ha a Cassà de la Selva, després del Puig d´Arques. El centre educatiu s´ha vist afectat per un problema de convivència que ha involucrat alumnes de quart curs de Primària. Tres d´ells es dedicaven a assetjar-ne i a criticar-ne un altre, amb el qual també es van produir baralles.

La direcció del centre ha hagut d´intervenir per acabar amb aquesta presumpta situació de bullying. L´escola va optar per enviar a casa els tres nens durant una setmana. L´expulsió es va fer efectiva la setmana passada.

El càstig que s´ha aplicat als seus fills no ha agradat els pares dels alumnes expulsats, que han qüestionat l´actuació de l´escola fins al punt d´amenaçar d´interposar denúncies. Paral·lelament, dues de les famílies dels expulsats s´han posat en contacte amb aquest diari per negar els fets.

La polèmica que s´ha generat arran de la situació ha obligat Ensenyament a intervenir. Dilluns, les famílies es van ­reunir amb la Inspecció dels Serveis Territorials d´Ensenyament i aquesta setmana està previst que es realitzi una altra trobada a l´escola Aldric, en la qual també participarà la direcció del centre i es buscarà resoldre el conflicte.

Des del Departament no s´han volgut donar detalls del cas perquè asseguren que són fets que s´emmarquen estrictament dins l´àmbit privat del centre i on, a més, hi ha menors implicats. Sí que s´ha dit, però, que s´han activat els protocols establerts per a aquests tipus de casos. Els centres tenen potestat per prendre decisions com aquesta i Ensenyament no hi sol intervenir, si no és per mitjançar.

A les comarques gironines, un altre cas de bullying que va transcendir va tenir lloc a l´institut de Llançà l´octubre del 2013. En aquest cas, l´assetjament es va fer a través de la xarxa. Cinc estudiants van obrir dues pàgines a internet des d´on van penjar tota mena de comentaris anònims i despectius cap a altres joves de l´institut. Per saber qui eren, la direcció de l´institut de Llançà va fer servir un mètode expeditiu. Va convocar tots els alumnes en una sala i, en presència de la Policia Local, els va passar un vídeo d´una adolescent canadenca que s´havia suïcidat víctima del bullying.

Casos a la ciutat de Girona

Fa pocs dies, l'Ajuntament de Girona va fer balanç de l'activitat dels dels "agents tutors", una unitat creada especialment dins la policia per fer front als conflictes escolars. Pel que fa a l'assetjament escolar -el popularment conegut com a "bullying"-, la policia va detectar cinc menors implicats. Es tracta d'un atac consensuat i dirigit envers un menor, de forma sistemàtica i repetida, amb l'únic objectiu d'avergonyir-lo públicament a través d'insults o agressions.

Prevenció a Olot

«No és que ens hàgim trobat en cap cas concret, però sabem que existeix», informava fa uns dies Josep Berga, regidor de Benestar Social i Drets Civils a l'Ajuntament d'Olot, que va anunciar la creació d'un protocol per als mestres i docents en general. Es tracta d'un pla precís i detallat que els docents vinculats a l'Ajuntament hauran d'aplicar quan detectin situacions de minorització i menysteniment de nens i nenes.  Berga va avançar una potent acció de prevenció contra l'assetjament escolar la propera tardor. Tot i que encara no va  concretar els títols, va indicar que faran exposicions i obres de teatre amb un argument clar sobre l'assetjament.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema