L'Ajuntament de Girona està preparant un seguit d'accions de caire mediambiental i de sostenibilitat per aconseguir arribar als nivells que es van fixar a Kyoto de cares a l'any 2020 i que contempla reduir les emissions de CO2 en un 20 per cent fins a l'any 2020. De moment és un esborrany, però el regidor de Medi Ambient de Girona, Enric Pardo (ICV-EUiA), va indicar ahir alguns dels punts que s'hi haurien d'incloure. És el cas de la mobilitat, on entre d'altres qüestions s'hauria de reduir un 50 per cent el trànsit de vehicles a la ciutat. També hauria de tirar endavant el complex de residus de Campdora amb la nova incineradora i les emissions dels serveis municipals.

El regidor va presentar ahir un projecte europeu realitzat entre les ciutats de Girona, Reggio Emilia, Pàdua (Itàlia) i Bydgoszcz (Polònia) que pretén elaborar una eina de càlcul perquè els municipis puguin comptabilitzar les emissions de gasos amb efecte hivernacle i alhora definir un pla d'acció per a la mitigació i adaptació al canvi climàtic. Segons va exposar Enric Pardo, la ciutat de Girona emet anualment prop de 700.000 Tones d'emissions de CO2, fet que si no es prenguessin mesures provocaria que l'any 2020 s'emetessin prop de 1.100.000 Tones.

D'aquesta manera i per assolir els objectius de Kyoto per la ciutat, l'Ajuntament de Girona treballarà per reduir un 20% les emissions respecte a les de l'any 1990 (que eren de 6,26 Tones CO2 / habitant). Per tant, l'objectiu fixat per a l'any 2020 uns nivells d'emissió de 5,01 tones de CO2 per habitant.

El representant municipal va declarar que en l'escenari de reducció del 20% caldrà un esforç en diferents àmbits. En el foment de la mobilitat sostenible caldrà potenciar el transport col·lectiu i la reducció de l'ús del vehicle privat (aconseguint una reducció de 120.000 Tones CO2). Aquesta iniciativa hauria de suposar que la meitat de vehicles privats deixessin de circular amb vehicle privat. També s'hauria d'apostar per l'ús del vehicle elèctric i dels biocombustibles (que suposaria una reducció de 160.000 tones CO2).

Defensa de la incineradora

Una altra acció que permetrà reduir l'impacte és l'increment del reciclatge i el nou complex de residus de Campdorà, amb un total de 85.000 tones CO2 menys. El regidor d'Iniciativa va voler recordar en aquest punt que lluny de ser una «macroincineradora» o una indústria que provocarà emissions, el complex esdevindrà un generador d'estalvi d'energia. Pel que fa als serveis municipals caldria una reducció del 62% d'emissions per aconseguir eliminar 29.000 tones de CO2.

El projecte, d'àmibt europeu, que també pretén elaborar una eina de rendició de comptes de les polítiques sobre canvi climàtic, es troba en la fase de «aplicació a nivell local» i ja s'han calculat les emissions de les diferents ciutats entre elles Girona. Alhora s'han definit els objectius per al futur Pla d'Acció de Mitigació i Adaptació al Canvi Climàtic. El regidor va indicar que a partir d'aquestes possibles accions, es buscarà el consens amb els grups de l'opsoció per fixar mesures concretes. No obstant això, va avisar que el que es decideixi no fer fins al 2020 probabablement s'haurà d'acabar fent més enllà d'aquest horitzó, ja que hi ha altres protocols i convenis internacionals que segueixen inicant més reudccions i més mesures ambientals. Pardo també va assenyalar que és ara quan l'Ajuntament ha d'accelerar tot el procés per aconseguir subvencions de càracter europeu. Tot apunta que qui s'afegeixi més tard tindrà menys opcions d'ajuts financers.

Des de gener de 2009 s'està elaborant aquest projecte europeu (denominat LAKS: Local Accountability for Kyoto Goals) entre les ciutats de Girona, Reggio Emilia, Pàdua (Itàlia) i la ciutat de Bydgoszcz, a Polònia. El projecte està cofinançat per la Unió Europea amb un pressupost total de 1.304.758 euros, dels quals el 50 % són aportats pels municipis participants.