"No podem acollir en solitari": la consellera Simó demana a la ministra Alegria diners per a atendre la diversitat a l'escola catalana

Alegria i Simó han abordat també l'ús dels mòbils: coincideixen que en infantil i primària "no ha de fer absolutament res"

Una nena puja les escales de la seva escola a Barcelona aquest curs amb el mòbil a la mà..

Una nena puja les escales de la seva escola a Barcelona aquest curs amb el mòbil a la mà.. / Elisenda Pons

Helena López

Després d'un primer trimestre més mogut de l'esperat (primer per la contagiosa rebel·lió contra els mòbils, i després pels pèssims resultats de PISA i el posterior tremolor polític, mediàtic i social), la tarda d'aquest dijous, 28 de desembre, la ministra d'educació, Pilar Alegría, ha rebut a Madrid a la consellera d'Educació Anna Simó, qui ha repassat amb ella les 13 pàgines del seu pla de treball. Entre una llarga llista de sol·licituds, Simó ha insistit a Alegria en la necessitat de recursos per a 'acollir' a l'alumnat migrant a les aules catalanes. "No podem acollir en solitari", ha assenyalat la consellera després d'una reunió de gairebé dues hores.

Aquesta va ser, de fet, una de les primeres conclusions que deixava l'últim informe PISA, en el qual l'alumnat d'origen estranger, un 24% a Catalunya, va obtenir de mitjana de 43 punts menys en matemàtiques (més de dos cursos) respecte al no migrant, una diferència major a la mitjana espanyola (de 32,5 punts).

En les declaracions amb la premsa posteriors a la trobada, Simó ha subratllat també que "els centres necessiten calma, l'últim que necessiten són més novetats". Una altra de les conclusions després del terratrèmol post-PISA (i una de les poques qüestions en la qual hi ha consens entre tots els actors implicats).

La nova selectivitat

"Hem abordat les qüestions més urgents, com les noves proves de la selectivitat i que la Llei d'FP, que és una bona llei, no tingui una memòria econòmica. No es poden fer lleis orgàniques sense memòria econòmica. Si hem de tirar cap endavant totes les novetats de l'FP, ens trobem que no tenim els recursos suficients, per la qual cosa li hem demanat corresponsabilitat", ha assenyalat Simó. En concret, per a la nova FP, Catalunya necessita, ha insistit Simó, espais.

Ministra i consellera han xerrat també de "la necessitat i la importància dels nous plans d'estudi de Magisteri", que depenen de Madrid, però en els quals la consellera té molt clar que vol incidir, sobretot en qüestions com la introducció de crèdits sobre coeducació, immersió lingüística o escola inclusiva.

Sobre aquesta última qüestió, una escola veritablement inclusiva, cosa encara molt lluny de ser una realitat a les aules catalanes, Simó també ha demanat a Alegria recursos, igual que per a lluitar contra l'abandó escolar prematur o contra la segregació escolar, unes altres de les grans assignatures pendents.

Simó assenyala que "hi ha hagut sintonia entre ambdues, que caldrà veure en què es concreta".

Quant a la qüestió dels mòbils, la consellera explica que coincideixen en la necessitat d'una "regulació" a secundària i que "en infantil i primària el mòbil no ha de fer absolutament res".