Mal Pelo: «El millor de ser a Avinyó és fer-ho amb una peça que involucra tota la companyia»

Per primera vegada una companyia gironina actuarà al festival d’arts escèniques més important del món

Del 20 al 25 de juliol els de Celrà presentaran «Inventions» en un dels escenaris principals de la 77a edició

«Inventions» a Sant Pere de Galligants, la tardor del 2020.

«Inventions» a Sant Pere de Galligants, la tardor del 2020. / Tristan Perez-Martin

Alba Carmona

Alba Carmona

«Estem agraïts pel moment en què arriba la participació en el festival d’Avinyó: és un colofó, perquè arriba al final d’un projecte sobre la música de Bach que ens ha ocupat molts anys i, sobretot, perquè la part que pot tenir de reconeixement reverteix en tot l’equip i això és fantàstic», assegura Maria Muñoz, una de les dues ànimes de Mal Pelo, juntament amb Pep Ramis. La companyia de Celrà acaba avui la seva estada al Grec de Barcelona, on ha estrenat Double infinite, en què Muñoz i Ramis es retroben com a duo, mentre ultima els detalls per la seva participació, del 20 al 25 de juliol al certamen d’arts escèniques més important del món, que enguany celebra la seva 77a edició.

Per primera vegada, una companyia gironina entra a la programació del festival d’Avinyó, que converteix la ciutat francesa en l’epicentre de la creació contemporània mundial durant tres setmanes de juliol. «És un punt de trobada molt rellevant de la professió, un reflex d’una escena molt plural i variada i un context que permet compartir un treball sovint molt íntim davant de gent amb qui pots parlar de coses molt profundes, perquè hi ha intèrprets, directors, programadors i pensadors sobre el fet escènic», diu la coreògrafa i ballarina.

Fomenta l’intercanvi i és un gran aparador per obrir-se a nous circuits d’exhibició, però la part més maca d’aquesta aventura, insisteix Muñoz, és la peça amb què formen part del cartell, Inventions, un work in progress gestat durant el confinament més dur amb la participació activa dels vint membres que integren Mal Pelo.

«El millor de ser a Avinyó és fer-ho amb una peça que involucra tota la companyia», resumeix sobre un treball que compta amb vuit ballarins, un quartet de cordes i quatre veus en escena, a banda dels tres tècnics i el road manager.

I és que, en un moment, la pandèmia, en què molts creadors es van veure forçosament abocats a treballar en solitari, en solos de dansa i propostes de petit format, Mal Pelo va optar per «una celebració de la feina en equip».

«Tota la vida hem tingut el desig de fer una cosa gran, però sempre havia sigut impossible. Ningú tenia feina perquè érem tots a casa i això ens va unir molt, encara que haguéssim de fer les reunions en línia, confinats», diu, convençuda que si Inventions va tirar endavant va ser «per la tossuderia» del director del Grec, Cesc Casadessús.

El festival de Barcelona -coproductor de l’espectacle juntament amb Temporada Alta- havia d’acollir-ne l’estrena i «ell ens va insistir tant que havíem de somiar que es podria estrenar, que ens va donar força per continuar treballant, amb reunions periòdiques entre ballarins i músics fent una selecció molt acurada del que conformaria Inventions», continua Maria Muñoz sobre la peça, estrenada a les Drassanes de Barcelona l’estiu del 2020, després d’una quarantena de quinze dies de tot l’equip a l’Animal a l’Esquena, al Mas Espolla de Celrà, la base d’operacions de Mal Pelo.

Adaptació a l’espai

Amb direcció musical de Joel Bardolet i Quiteria Muñoz com a coordinadora de les veus líriques, Inventions és el tercer títol de la tetralogia que Mal Pelo ha dedicat a la música del Barroc, Bach Project.

Les turbulències de la pandèmia, però, van tenir un impacte directe en l’esperit d’aquesta peça de dansa pensada per a espais singulars i que es modula en funció del lloc que l’acollirà. 

«La situació ens va fer adonar que, més que optar per la complexitat, havíem de ser capaços, a través de la selecció del repertori, de traçar una línia dramatúrgica que fes possible integrar els plantejaments coreogràfics en poc temps, amb molta frescor, gairebé com si fos un concert amb capacitat per adaptar-se en funció de l’espai on s’hagués de fer», continua.

«Inventions», en l'estrena a les Drassanes de Barcelona.

«Inventions», en l'estrena a les Drassanes de Barcelona. / Tristan Perez Martin

Així, la peça que es va estrenar al Grec, no és exactament la mateixa que es va veure després al monestir de Sant Pere de Galligants de Girona ni tampoc la que es va veure en una de les naus de La Villette, a París, on van cridar l’atenció del director del festival d’Avinyó, Tiago Rodrigues (Sopro). 

A Avinyó es veurà una versió escènica d’Inventions, adaptada al pati del liceu Saint-Joseph, un dels espais més rellevants del certamen, que al llarg de la història del festival ha acollit espectacles de Joseph Nash o Sasha Waltz, i durant la tardor, seguirà girant pels Països Baixos, Grècia, Geòrgia i França, un país amb qui Mal Pelo ha establert una relació especial en els darrers anys.

«Sempre hem treballat molt a fora, però durant anys França era un lloc de pas, poques vegades hi actuàvem, més enllà d’un parell de teatres fidels. El 2013, el Théâtre de la Ville de París es va interessar per Bach -la primera peça de la tetralogia del compositor- i ja no hem parat d’anar a França, hem acabat construït un circuit molt sòlid d’exhibició», detalla Maria Muñoz. 

Inventions és la tercera coproducció de Temporada Alta que es veurà al festival d’Avinyó, un certamen que, pel director del certamen gironí, Salvador Sunyer, «és, amb diferència, la cita d’arts escèniques més rellevant del món». En aquesta mateixa edició, també hi ha programat Shared lanscapes, un ambiciós projecte europeu amb participació del festival gironí que inclou set espectacles en un dia en espais naturals. Coordinats per Caroline Barneaud (Théâtre Vidy-Lausane) i Stefan Kaegi (Rimini Protokoll), compta entre d’altres amb una proposta de El Conde de Torrefiel. A Temporada Alta no es veurà fins a la tardor del 2024.

Una altra coproducció del festival, Sonoma de La Veronal, ja va aconseguir una fita destacada a Avinyó el 2021 en convertir-se en la primera companyia catalana a actuar al Palau dels Papes, el principal escenari del festival francès.

Subscriu-te per seguir llegint