L’exposició més etèria del Bòlit

El Centre d’Art Contemporani de Girona s’interroga sobre la nostra relació amb l’aire amb obres de Maria Arnal, Núria Merino o Job Ramos

«Apories sobre l’aire» es podrà visitar del 16 de febrer al 19 de maig a la Rambla, Sant Nicolau i el Pou Rodó

Una de les obres de Job Ramos per a l'exposició.

Una de les obres de Job Ramos per a l'exposició. / Bòlit

Alba Carmona

Alba Carmona

L’aire com a element indispensable per a la vida, però també com a espai on es desdibuixa l’arbitrarietat de les fronteres, un tret identitari d’un lloc o una eina per generar una peça musical és el punt de partida per l’exposició més etèria del Bòlit. El Centre d’Art Contemporani de Girona s’interroga sobre tot allò que no es veu i la nostra relació amb l’aire, tant des del punt de vista ambiental com poètic i experimental a Apories sobre l’aire, una mostra que es desplegarà a les tres seus del 16 de febrer al 19 de maig. 

Comissariada per Olga Subirós i Ingrid Guardiola, l’exposició aplega obres de vuit artistes que treballen diferents llenguatges artístics, com Maria Arnal, Pep Vidal o Núria Merino per subratllar la importància de tenir cura en el que respirem, lligant dues crisis, la sanitària per la covid, i l’ambiental, en un context en què, sovint, el sistema prioritza l’economia per sobre de la salut. 

Les partícules resultants de la trencadissa d’una escultura renaixentista, elements minúsculs que són al mateix temps roca i pols intangible, són la base del videoassaig que presenta Mireia C. Saladrigues a la seu de la Rambla, el mateix espai que acull un projecte de nova creació d’Abelardo Gil-Fournier. A partir de miralls parabòlics, focus, lents i pantalles de projecció que permeten veure i fotografiar pertorbacions òptiques mínimes com les causades per diferències de temperatura a l’aire d’una sala, fa visible les corrents que generen els moviments dels cossos dels visitants. 

Les il·lustracions de la gironina Núria Merino; dos treballs de Fito Conesa sobre la degeneració del Mediterrani i els rastres de l’explotació del coure i l’or en una ciutat del Quebec i sis propostes de Pep Vidal ocupen el Bòlit_PouRodó. Un vídeo amb un núvol creuant la frontera francocatalana o una instal·lació feta a partir de l’aire que contenien les bombolles que cobrien una vintena de productes comprats per Amazon arreu del món alguns dels treballs de Vidal, que a més d’artista és físic i matemàtic.

La capella de Sant Nicolau és l’escenari per a un conjunt de treballs de Job Ramos que juguen amb el so i el llenguatge per explorar la possibilitat d’estar a l’aire lliure i per a la proposta de Maria Arnal i John Talabot, Aria, una investigació i creació musical que es va poder veure al pavelló de Catalunya de la Biennal de Venècia de 2021. 

Arnal i Talabot reflexionen sobre qui són els propietaris de l’aire -i, per tant, els responsables de protegir-lo- amb una peça musical creada amb dades generades a les estacions de mesura de la contaminació de l’aire i de respiracions, veus, síl·labes, sospirs, textures de vents per donar vida a un recorregut conceptual on un ritme circular pren espai i forma.

La cantant Maria Arnal, a més, serà una de les protagonistes del programa paral·lel de l’exposició, amb un recorregut meditatiu per tres acústiques gironines: la cisterna del museu d’Història, la catedral i la capella de Sant Nicolau. Aquest programa públic, que s’expandirà fora del Bòlit cap a La Mercè, la Universitat de Griona, el cinema Truffaut o l’Espai Cràter d’Olot, també comptarà amb Laia Ramos, Àlex Nogué, Ariadna Rodríguez i Iñaki Álvarez, Claudia Schneider o Antoni Arola, entre altres. 

Amb aquesta exposició, el Bòlit continua la línia d’activitats que vinculen l’art amb la sostenibilitat, el medi ambient i l’emergència climàtica, inaugurada el 2021 amb el títol de De rerum natura.