Aquests són els cinc destins d'Àsia i Llatinoamèrica que l'aeroport de Barcelona vol prioritzar

A més, es vol desestacionalitzar el tràfic de l'aeroport

Ryanair augmenta l'aposta per Girona amb 33 destinacions

Passatgers a l'aeroport del Prat, en una imatge d'arxiu.

Passatgers a l'aeroport del Prat, en una imatge d'arxiu. / ACN

ACN

Prioritzar les rutes a l'Àsia i Llatinoamèrica, en concret Shanghai, Hong Kong, Lima, Delhi i Tòquio, i desestacionalitzar el tràfic de l'aeroport Josep Tarradellas – Barcelona el Prat. Aquests són dos dels principals objectius que s'ha fixat el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) en el seu nou pla estratègic per al període 2024 – 2025, presentat aquest dimarts. L'entitat que integren el Govern, l'Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç i Aena també s'ha proposat incrementar freqüències i recuperar els destins que es van perdre per la pandèmia. Amb el debat obert sobre l'ampliació de l'aeroport, el CDRA ha remarcat que la infraestructura actual "aguanta" els objectius plantejats per als pròxims dos anys.

El nou pla estratègic persegueix un objectiu triple: incrementar la connectivitat, recuperar rutes i millorar-ne la qualitat. És a dir, es planteja un creixement "no només quantitatiu, sinó també qualitatiu" de la infraestructura, tal com ha resumit el secretari de Mobilitat i Infraestructures del Govern i president del CDRA, Marc Sanglas. El nou document pretén respondre a la realitat postcovid del sector de l'aviació i als reptes globals que afronta.

Àsia i Llatinoamèrica, mercats prioritaris

El document es fixa en Àsia i Llatinoamèrica com a mercats prioritaris i estratègics. El CDRA ha assegurat que Shanghai, Hong Kong, Lima, Delhi i Tòquio són "grans metròpolis mundials en termes de competitivitat i influència internacional" i amb una "gran demanda" amb Barcelona. De fet, en alguns casos es tracta de rutes que s'operaven abans de la pandèmia i que encara no s'han recuperat. La que es farà realitat més aviat serà Hong Kong, que es tornarà a oferir a partir del juny.

A banda, el document també es fixa en Nord-amèrica (Orlando o Vancouver, entre altres), Àfrica (Johannesburg) i l'Orient Mitjà (Riyadh). Amb tot, el CDRA identifica 40 destinacions prioritàries per tenir connexió directa. 

Arribar als 3,71 milions de passatgers procedents de vols intercontinentals el 2025

Juntament amb la millora de les rutes operades actualment, sobretot les nord-americanes, el CDRA s'ha fixat arribar al 2025 amb 3,71 milions de passatgers procedents de vols intercontinentals directes, davant dels 3,2 milions del 2023. Si s'assoleix aquesta xifra, s'igualarien els registres del 2019.

De cara al 2025 l'entitat publicoprivada també s'ha marcat incrementar el volum de càrrega aèria fins a les 177.000 tones anuals i créixer un 23% en oferta de seients.

Les quatre entitats que conformen el CDRA han remarcat la importància d'augmentar les connexions internacionals. El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, ha remarcat els beneficis que tindria per al teixit empresarial. "Ajudaria al comerç exterior i a la productivitat, ens permetria l'entrada a nous mercats i facilitaria la localització d'empreses i seus corporatives al nostre territori", ha dit. En la mateixa línia, el comissionat de Relacions Internacionals i Promoció de l'Ajuntament de Barcelona, Pau Solanilla, ha ressaltat l'impacte de tot plegat en el turisme, sobretot el que arriba a la capital catalana procedent els EUA i Àsia. "Tenen una despesa quatre i cinc vegades per sobre de la despesa mitjana", ha apuntat.

En la presentació d'aquest dimarts el CDRA també ha indicat que des que es va crear, el 2005, l'aeroport de Barcelona ha triplicat les destinacions internacionals, fins a les 49 del 2023; i les freqüències setmanals intercontinentals, fins a les 276 en l'últim any. Així mateix, els passatgers intercontinentals totals (tant directes com indirectes) han passat dels 2,22 el 2005 fins als 7,64 milions del 2023.