Competències bàsiques: milloren matemàtiques i anglès i cauen català i castellà

La mitjana de català a Secundària baixa a 72,3 (cinc punts menys que el 2014) i en castellà se situa a 71,6 (cinc menys que fa una dècada)

Alumnes de Primària fent les competències bàsiques, en una imatge d’arxiu.

Alumnes de Primària fent les competències bàsiques, en una imatge d’arxiu. / Marc Martí Font

Meritxell Comas

Meritxell Comas

Els resultats de les proves de competències bàsiques a l’alumnat de 6è de Primària i 4t d’ESO, que el Departament d’Educació ha fet públics avui, deixen un regust esperançador. Segons la conselleria, «trenquen la tendència a la baixa de l’etapa postpandèmia i comencen a millorar». 

Les proves, dutes a terme pel Consell Superior d’Avaluació el curs passat, constaten que els alumnes han millorat les competències en matemàtiques i anglès tant a Primària (amb un increment de 2,5 punts i 0,9 respectivament) com a Secundària. En l’etapa d’ESO, la millora en llengua anglesa és on s’ha fet més evident, arribant als 73,9 punts, 5,5 més que l’any passat, situant-se així més a prop dels nivells previs a la pandèmia, quan els resultats, entre el 2018 i el 2019, estaven lleugerament per sobre dels 74 punts de mitjana. Pel que fa a les matemàtiques, els resultats se situen en els 62,3 punts de mitjana, 1,2 punts per sobre dels de l’any passat. Tot i això, continuen lluny de les dades d’anys anteriors, en què se situaven entre els 68 i 70 punts.

En el cas de les proves de cientificotecnològica, que es fan a l’últim curs de Secundària, els resultats també han millorat. En aquest cas, la mitjana va ser de 68,7 punts, 5,1 punts per sobre de les últimes proves. Una dada que, més enllà de millorar, és la més elevada des que es va començar a avaluar aquesta competència l’any 2016.

«No només hi ha signe de millora, sinó que la millora es fa de manera equitativa, millora tot l’alumnat», ha assenyalat el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega. «Als centres de més complexitat es millora més que als centres de baixa complexitat», ha remarcat també Vega, que ha celebrat la millora en l’equitat.

En canvi, han baixat les puntuacions en coneixement del medi natural a Primària (1,2 punts menys que en l’anterior edició). El més alarmant, però, és la caiguda prolongada de llengua catalana i llengua castellana. Tot i que a 6è de Primària la competència en llengua catalana ha millorat 0,2 punts respecte l’any passat, a 4t d’ESO ha caigut 1,8 punts en comparació amb l’anterior edició. En el cas de llengua castellana, la competència cau 1,9 punts a Primària i 3,6 a l’ESO. La mitjana de català a Secundària baixa a 72,3 (cinc punts menys que el 2014) i en castellà se situa a 71,6 (cinc menys que fa una dècada).

Educació ha indicat que els àmbits on cal millorar «especialment» cada bloc competencial són les llengües catalana i castellana i les matemàtiques. En el cas del català i el castellà, que a 4t d’ESO ha caigut al nivell més baix dels últims nou anys, el departament ha admès que són les competències que «més costen de remuntar» perquè hi juga un paper important l’entorn familiar. «Si l’alumnat no té accés a la lectura, tindrà més dificultats, i això s’accentua als centres de complexitat» ha assegurat el secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata.

Les noies, millors en idiomes

Per sexes, les noies obtenen millors resultats que els nois en català, castellà i anglès, tant a 6è de Primària com a 4t d’ESO. Al final de l’Educació Primària, les nenes sumen 4,2 punts sobre 100 més que els nens en llengua catalana, 3,1 més en llengua castellana i 3,7 punts més en anglès. I al final de l’Educació Secundària, la diferència és de 4,6, 4,7 i 3,2 punts respectivament. En matemàtiques, els nois demostren tenir més competències sumant 3,7 i 5,2 punts més que les noies a 6è de Primària i 4t d’ESO respectivament. En coneixements de medi natural, els alumnes de 12 anys estan per davant de les seves companyes de classe per 0,5 punts, i també superen les alumnes de la seva edat en matèries cientificotecnològiques per 2,3 punts. Els resultats també reflecteixen que, en general, l’alumnat repetidor treu pitjors notes que el no repetidor.

Els resultats que «no satisfan»

El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, ha valorat positivament els indicis de millora, però ha destacat que encara queda camí: «Valorem el fet que puguem revertir la tendència a la baixa en l’avaluació de competències, però són uns resultats que no ens satisfan i que hem de millorar» i ha assegurat que «som conscients que revertim però tenim un marge de millora indiscutible». 

Subscriu-te per seguir llegint