Ens trobem encara dins d'una crisi provocada per la pandèmia. Quina és la temàtica que més tracta el despatx?

Ens trobem sovint amb la necessitat de plantejar operacions de reestructuració empresarial i de gestió de l'endeutament, per tal de millorar l'eficiència econòmica i evitar el risc d'una situació concursal. Una de les mesures que hem hagut d'implementar amb intensitat són els expedients temporals de regulació d'ocupació (també anomenats ERTOs). Igualment hem constatat un interès creixent en la planificació successòria, segurament derivat dels moments d'incertesa que estem vivint i que també s'han traduït en un malaurat increment de situacions de successió hereditària, en part provocades pels estralls que està causant la pandèmia. També ens trobem amb moltes situacions en què cal renegociar les condicions econòmiques de contractes d'arrendament, difícilment sostenibles quan es tracta d'activitats que s'han vist sotmeses a greus restriccions d'obertura o aforament, si bé és cert que la recent normativa adoptada pel Govern de la Generalitat facilita els termes d'aquestes negociacions. D'altra banda, també en la nostra condició d'administradors concursals, estem gestionant un nombre significatiu de concursos de creditors d'activitats empresarials que tenien una delicada situació econòmica abans de la pandèmia, i aquesta els ha abocat definitivament al concurs.

Quin tipus d'assessorament o ajudes els reclamen les empreses i els seus clients?

Podem dir que el que més ens demanen els nostres clients és orientació jurídica per a la presa de decisions davant l'actual situació excepcional, és a dir, què poden fer, quan ho poden fer i com ho poden fer. Una part dels nostres clients demanen la nostra intervenció en situacions de conflicte empresarial, societari o familiar, que ja han intentat resoldre pel seu compte i no se n'han sortit, mentre que d'altres, seguint el nostre consell, acudeixen a nosaltres des d'un primer moment, per tal d'adoptar les mesures jurídiques preventives que evitin que una discrepància es converteixi en un conflicte.

Molts empresaris i sectors econòmics s'han queixat sovint i han criticat que la informació donada des de l'administració sobre algunes normatives no era prou clara i portava a confusió. Ha estat així?

Realment ha estat així, és una queixa totalment justificada, i és que la informació donada des de l'administració no s'ha definit per la seva claredat perquè tampoc ho ha estat la normativa de la qual es pretenia informar. Fins i tot els professionals del Dret ens hem trobat amb veritables dificultats a l'hora d'interpretar el veritable abast de determinades normes que s'anaven anat dictant. Cal dir que, en general, des de l'administració s'ha actuat en uns aspectes amb una total manca de previsió i, en d'altres, de forma precipitada i improvisada, cosa que ha donat lloc a deficiències en la redacció i contingut normatiu, així com a algunes incoherències. L'administració no estava preparada per afrontar una situació com aquesta, de fet, ningú ho estava.

Quin és el sector que ha vist que ha resultat més afectat?

Les mesures sanitàries adoptades en l'actual situació, en allò relatiu a les restriccions de mobilitat, prohibicions o limitacions d'obertura i/aforament, han afectat de forma directa el sector del turisme, l'oci, l'hostaleria i la restauració, així com l'activitat comercial, però també molt especialment un sector no prou valorat en el nostre país i també molt important com és la cultura.

És optimista de cara al futur? Tornarem a ser els d'abans?

Ho soc, perquè crec que cal ser optimista, només l'optimisme i la confiança poden fer possible que puguem recuperar la nostra activitat econòmica. Penso que hem de tenir confiança en els professionals de la medicina i en els nostres científics, a qui hem d'estar enormement agraïts, ja que han realitzat grans avenços per tal de poder fer front a aquesta pandèmia. També hem de donar gràcies a la tecnologia, que ha viscut una veritable revolució per tal de poder adaptar les empreses a l'actual situació i fer possible la continuació de la seva activitat malgrat les restriccions de mobilitat i de presència física. Els esforços que es continuïn fent en aquests dos àmbits seran decisius.

Vostès, com a despatx professional, com s'han adaptat?

En primer lloc, hem pres totes aquelles mesures sanitàries i d'higiene necessàries per tal de fer del nostre despatx un lloc segur, amb el mínim risc de contagi, la qual cosa ha comportat que no hàgim tingut pràcticament cap incidència en aquest sentit. Per aquest motiu, hem duplicat l'espai destinat al treball i a l'atenció dels clients, obrint sales que anteriorment estaven únicament destinades a formació o reunions, convertint-les en nous espais amplis per a l'atenció dels clients o per a l'activitat dels professionals, tot mantenint una clara separació entre ambdós espais. En segon lloc, hem apostat decididament per potenciar l'ús de les noves tecnologies per la gestió dels assumptes del despatx, fomentant les reunions i contactes telemàtics, així com instaurant el teletreball en els casos en què ha estat necessari.

Haurem après alguna cosa tots plegats?

Crec que sí. D'una banda, s'ha posat de manifest que no estàvem preparats per fer front a una situació de pandèmia i la nostra necessitat de supervivència com a espècie humana i adaptació a aquesta situació ens farà més forts i estarem millor preparats per afrontar una situació d'aquest tipus, si novament s'esdevé en el futur. També ens haurà ensenyat que la globalització de l'economia i la dependència exterior de determinats sectors ens fa més vulnerables, amb la qual cosa això vol dir que és convenient potenciar l'economia de proximitat.