La llum i la matèria
FIGUERES3El Claustre celebra el seu quarantè aniversari amb la figuració madura de Joan Mateu
eudald camps
És important no oblidar que l’espai físic (la superfície del quadre) és sempre una metàfora (o un correlat) de l’espai mental. Si acceptem aquesta màxima, aleshores també estarem en condicions de copsar la naturalesa física i metafísica de qualsevol pintura mal anomenada figurativa: com si es tractés d’un tauler de joc, d’un mapa o d’una carta astral, la seva doble naturalesa (la «doble flama» de la que parlava Octavio Paz) és, per sobre de qualsevol altra consideració, un reflex de la nostra. Llum i ombra.
En aquest sentit, hi ha alguna cosa en la pintura del saltenc Joan Mateu que actualitza, amb cert desmenjament formal, aquest conflicte atàvic: en els seus paisatges, una llum crepuscular sol preludiar o anunciar l’arribada de la nit (i amb ella la de l’insomni o del deliri) tot i que és a les seves platges on el dualisme esdevé més clamorós.
- Aquest és el sou dels capellans gironins
- Els experts adverteixen dels perills de prendre cafè descafeïnat
- Aquests són els preus dels menús del nou restaurant dels germans Roca
- Dos gironins, entre les sis víctimes mortals de l’atemptat a l’Afganistan
- Nova oferta d'AVLO amb bitllets Barcelona-Sevilla per 7 euros
- «Calladita», la cara B dels estius dels rics a la Costa Brava
- Temps de fugir de coipús, bicicletes i altres invasors a Girona
- Puigdemont i Junqueras, plegueu