Opinió

L’efecte tòxic (òptic) del Black Friday

Aquest any, pel Black Friday, només vaig comprar l’estrella que corona l’arbre de Nadal. No em volia arriscar més del compte, que després, el tonto acaba sent un mateix. I a toro passat, veig que encara vaig ser prou prudent. I és que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat que el 99% de les rebaixes d’aquesta camaleònica campanya no han estat reals. En aquest sentit, apunten que als comerços online, els descomptes s’han calculat en base al preu anterior que més els convenia (que podia ser fins i tot el preu de venda recomanat, que gairebé mai s’aplica), i no a partir del preu més econòmic dels últims 30 dies, «incomplint d’aquesta manera la normativa vigent». I hàbilment, amb el públic seduït per cartells cridaners que els volien convèncer d’autèntiques gangues que no haurien de deixar passar, ens l’han colat. I és que mentre l’estalvi mitjà anunciat hauria de ser d’un 23%, assenyala l’OCU, la realitat és que els productes han estat aquests dies, de mitjana, un 3% més cars.

Però és clar, deuen ser pocs els que perden el temps monitoritzant un mes abans el preu del televisor, l’ordinador, la biquinera o el jersei nadalenc de coll alt que volen comprar per no deixar-se enredar. El resultat, com el de cada any des que aquest fenomen va irrompre al nostre calendari, són milers de consumidors tornant a casa satisfets, carregats de bosses amb coses que no necessitaven però que mira, per aquest preu, qui se’n resistia. D’altres no es mouran de casa en les properes quaranta-vuit hores, amarrats a l’intèrfon, esperant les passes que delatin l’arribada del missatger de torn, que ja haurà quedat geperut de carregar tants paquets. I només faltarà amagar els paquets per no aixecar sospites (més que entre els armaris, potser caldria dissimular el forat negre que ha traspassat la targeta de crèdit i el pla de pensions).

Però els consumidors contents, que aquest any ja tenen el regal per la parella, els pares, els germans, els sogres, els cunyats, per l’amic invisible amb els companys de feina, pels fills del cosí segon que fa anys que no veuen (que no sabien exactament si eren un o dos, però més val que en sobrin que no pas que en faltin), pel gos de la veïna del tercer, pel de la botiga de llegums i pel gestor del banc, que així no mossegarà la resta de l’any. Perquè després venen les presses i acabes comprant qualsevol cosa, i escolta, això del Black Friday val la pena. D’altres, estan només a un clic de gastar-se els diners que creuen haver estalviat durant aquesta campanya, que per molts ja comença a semblar benèfica.

Mentrestant, els que només hem volgut comprar una estrella per l’arbre de Nadal fa més d’una setmana que hem de fer el cor fort per ignorar l’allau de correus electrònics, SMS i publicitat a Instagram. Però no es preocupin, que la ressaca del Cyber Monday s’allargarà fins que ja no quedi ningú per caure a la trampa.

Subscriu-te per seguir llegint