Els metges podran detectar el nivell de dolor a urgències, gràcies a Painkey

La intel·ligència artificial ha arribat als hospitals

Detectar el dolor real és imprescindible per fer un bon triatge, diagnòstic i pautes mèdiques

Consulta d'urgències i triatge amb IA

Consulta d'urgències i triatge amb IA / @ DCStudio

Rebeca Gil

Quan anem a urgències, ens exploren, però no poden saber exactament el nivell de dolor que tenim; ja que el dolor és molt subjectiu. Això provoca un mal diagnòstic en alguns casos o un mal tractament, podent arribar afectant molt negativament l'estat de salut del pacient. A més, quan ens han de visitar d'urgències, la infermera ens ha de fer el triatge i derivació oportuna, i si el nostre mal no està ben identificat, serà molt difícil resoldre-ho amb eficàcia. 

També és important destacar que hi ha casos en què a la mínima, el pacient es queixa, tot i no ser greu. I d'altres en què, la persona aguanta molt el dolor, perjudicant negativament la seva diagnosi i estat de salut.

Actualment, tres de cada quatre pacients que acudeixen als serveis d'urgències hospitalaris és per dolor i, a més, solen presentar més taxes de retorn. De fet, la meitat, entre el 40% i el 50% d'aquests pacients, freqüenta aquest servei diverses vegades l'any.

El problema és que no hi ha un mètode científic per mesurar el dolor

Per calibrar la intensitat de tots aquests pacients, les úniques eines de què disposen els especialistes en urgències són escales analògiques, verbals, numèriques o gràfiques presentades en forma de qüestionaris comprensibles per a la persona que pateix el dolor.

Una app per mesurar la intensitat del dolor

A la recerca de trobar la millor manera de mesurar el dolor i, així, millorar l'atenció al pacient als serveis d'urgències, un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) i professionals especialistes en dolor i urgències de l'Hospital General de València han desenvolupat Painkey.

Painkey és una nova app que ajuda a valorar, mitjançant tècniques d'intel·ligència artificial, el nivell de dolor en les persones que acudeixen als serveis d'urgències hospitalaris i contribueix a agilitzar-ne i facilitar-ne el diagnòstic.

“Painkey és capaç de fer distincions entre els motius d'alarma o gravetat, en funció dels tipus de dolor, i diferenciar els episodis de dolor agut dels de dolor crònic. A més, pot distingir els pacients amb dolor crònic reaguditzat i els que solen acudir al servei d'Urgències”

Així, com assenyala la doctora Dolores López Alarcón, anestesista i cap clínic de la unitat del Dolor de l'Hospital General i promotora del projecte Painkey:

"Contribueix a millorar tant l'atenció al pacient com el funcionament de les urgències”

Els seus creadors expliquen que aquesta aplicació, mitjançant un primer qüestionari, permet tenir una valoració integral del dolor dels pacients que acudeixen al servei d'urgències per aquest motiu.

Aquestes dades són incorporades a la història clínica del pacient i el sistema proposa un circuit en funció de la urgència, la fragilitat o el risc que té el pacient de patir un esdeveniment advers i la complexitat de cada cas.

Així, l'aplicació ajuda a tenir una valoració del dolor previ al triatge.

En definitiva, aquest mesurament del dolor repercuteix en un increment de la qualitat i de la seguretat perquè aportarà una informació bàsica que, d'una banda, enviarà una alerta al triatge perquè la infermera pugui prioritzar el pacient i, de l'altra, ajudarà al facultatiu durant l'acte assistencial.

“Painkey es pot personalitzar per organitzar la urgència per circuits assistencials, de manera que estigui adaptat a la necessitat de cada pacient. A més, ens permetrà tenir una valoració del dolor innovadora, perquè tindrem una valoració total que ens pot ajudar a evitar cronicitats o a detectar pacients en risc de patir un dolor crònic”, exposa Dolores López.

Detectar el nivell de dolor, ajudarà als metges en el triatge

Detectar el nivell de dolor, ajudarà als metges en el triatge / freepik

Una eina útil no només a urgències

Com explica Ángeles Celda a "Guies de Salut", infermera del servei d'Urgències:

  1.   Ara estem en una primera fase en què estem fent una prova pilot de l'aplicació a l'hospital durant dos mesos, cosa que ens permetrà assegurar-nos que tot funciona correctament.
  2. “A partir d'aquí, començarem una segona fase que servirà per anar implantant els circuits de mica en mica”.

Així, doncs, l'eina s'anirà implementant per fer una valoració del dolor de tots els pacients que acudeixen al servei d'urgències de l'hospital, si bé l'objectiu és estendre'l també als centres de salut que derivin a aquest servei, pacients amb dolor, i fins i tot als que arriben per una urgència fora dels centres de salut i són atesos pels serveis mòbils medicalitzats.

Painkey va ser la guanyadora del 'Repte Grünenthal del VI Hackathon a Salut'. En el seu desenvolupament hi han participat també Jesús Mandingorra Giménez, Eva Mateo Rodríguez i Ricardo Rubini, de l'Hospital General de València, i Carlos Fernández Llatas, també del grup ITACA-SABIEN de la Universitat Politècnica de València.