Com una relació de parella en crisi, amb una part buscant motius per abandonar. Així defineix el degà de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona, Lluís Mundet, els contactes que s'estan produint entre la companyia aèria Ryanair i Generalitat, i afegeix que l'historial de decisions de l'aerolínia dificulta en gran mesura que es pugui preveure el futur d'aquesta complicada negociació.

Creu que la Generalitat de Catalunya haurà d'acabar cedint i pagar els 15 milions que demana Ryanair per quedar-se a Girona?

La Generalitat, ara, ha de tenir el cap fred. Tal com va recordar el conseller Recoder, Ryanair va ser el primer a no complir els acords que estaven signats, referents a les freqüències de vol, el nombre de rutes i els avions base. Ara es troben en una situació comparable a la d'una parella en crisi, Ryanair buscarà qualsevol excusa per trencar la relació. Ara ells tenen Barcelona al cap. L'excusa de Spanair és feble, ja que la Generalitat sí que els ha pagat, però a canvi d'entrar en el seu accionariat. Amb Ryanair, la inversió no ofereix res a canvi, tot i que sí que és veritat que després hi ha un retorn important amb la despesa que fan els turistes que venen.

Hi pot haver acord?

Ja es veurà. Ara la Generalitat no s'ha de deixar arrossegar. S'ha de tenir en compte també l'"expedient acadèmic", si se'm permet l'expressió, de la companyia. No sé si acabaran pagant el que demanen, però encara que ho fessin no hi ha cap seguretat jurídica que garanteixi que compliran els acords, ja han demostrat en el passat que no tenen miraments a l'hora d'incomplir.

Quin impacte econòmic pot arribar a tenir aquesta reducció en el turisme de la demarcació de Girona?

L'impacte de ben segur que serà elevat, tot i que sí que és cert que la gent que va expressament a la Costa Brava hi continuarà anant, encara que sigui d'una altra manera. El que sí que és cert és que molts dels passatgers que arribaven a la ciutat de Girona no anaven a Barcelona, i que l'arribada de vols durant tot l'any ajudava a desestacionalitzar els ingressos.

Suposarà tot això per a Girona la pèrdua de connectivitat amb la resta d'Europa?

Sí, ara haurem de tornar a estar pendents de l'aeroport del Prat. Les rutes que sortien de Vilobí ens facilitaven l'accés a la resta d'Europa, però amb la caiguda de les destinacions, tornarem a quedar aïllats i estarem condemnats a tornar a passar per Barcelona. Haurem de tornar a passar per Barcelona.

El fet que les eliminades ?siguin capitals d'alguns dels principals països europeus té algun significat afegit?

És una estratègia negociadora de la companyia, que ha d'estirar al màxim la corda. És una paraula lletja de dir, però el que estan fent és xantatge.