Llançà potenciarà l’escamarlà perquè sigui un element de promoció i un distintiu de la vila

S’impulsaran tres vies d’actuació: la comercial, la turística i l’educativa

Un dels objectius és fomentar el desenvolupament econòmic sostenible

L'escamarlà és un producte tradicional del municipi

L'escamarlà és un producte tradicional del municipi / Rosa Vidal (arxiu)

Si a Llançà hi ha un producte estrella, aquest és l’escamarlà. Un crustaci de cos esvelt i allargat molt preuat en el món de la cuina catalana i que es pesca al golf de Lleó. Conscient d’això, l’Ajuntament, juntament amb la Confraria de Pescadors, impulsen ara la seva promoció amb una campanya que «vol consolidar-lo com un element distintiu de la nostra vila», segons explica Stephane Juanola, regidor de l’àrea de Turisme.

I és que, malgrat que el segell distintiu de l’escamarlà llançanenc es va crear el 2011, el consistori creu que aquest necessita «una empenta», posant així en valor aquest producte local. «Comparat amb les gambes de Palamós, per exemple, creiem que la marca identitària de l’escamarlà de Llançà no està tan consolidada», admet Juanola. Per tot això, ara s’ha dissenyat un pla d’acció estratègic, que ha estat elaborat una empresa externa. Un document que serà el pal de paller de totes les iniciatives que pretenen consolidar la marca, alhora que fomentar l’economia blava, és a dir, el desenvolupament econòmic sostenible.

En concret, es plantegen tres línies d’actuació. La primera és la de l’àmbit turístic, amb la qual es proposaran una sèrie d’iniciatives que permetran fer valdre l’escamarlà pescat en aquesta població marinera. En aquest sentit, un dels objectius del projecte és també «desestacionalitzar la temporada turística i generar activitats a les empreses del municipi en temporada baixa», subratlla Juanola. A la vegada, a la recentment recuperada Casa del Mar del port, també es crearà un espai dedicat a l’escamarlà i al món pesquer en general.

Pel que fa a segona línia d’actuació, aquesta estarà relacionada amb el sector comercial, ja que s’engegaran un conjunt d’accions per potenciar, posar en valor i destacar el «prestigi» d’aquest producte, sobretot en la restauració.

Finalment, la promoció de l’escamarlà també arribarà a l’àmbit educatiu, i és que la tercera via d’accions planteja donar a conèixer aquest producte a escoles i instituts. «La idea és utilitzar-lo com un element central per l’aprenentatge de l’ecosistema marí», concreta el regidor de l’àrea de Turisme.

Paral·lelament, la promoció d’aquest típic producte llançanenc anirà acompanyada d’una campanya publicitària per tal de poder fer arribar el missatge clau de la proposta a un públic divers. «A hores d’ara estem elaborant vídeos promocionals. Un d’ells mostrarà tot el procés de pesca de l’escamarlà, des de la sortida del port del vaixell pesquer fins que arriba a la taula», diu Stephane Juanola. Alhora, també es crearà un nou logo per identificar la marca, ja que «fins ara ja n’hi havia un, però el volem renovar, actualitzar-lo», apunta.

Val a dir que per impulsar la promoció de l’escamarlà de Llançà es compta amb una subvenció del Grup d’Acció Local Pesquer Costa Brava (GALP) que assumirà tots els costos.