El Caganer.com inaugurarà una nova botiga a Platja d'Aro

 El local estarà ubicat a l’avinguda principal de Platja d’Aro i s’hi podran trobar totes les peces de la col·lecció de caganers

 La companyia, amb seu a Torroella de Montgrí, té el desig d’expandir-se a curt i mitjà termini i està negociant per posar en marxa nous establiments a Itàlia, Grècia, Croàcia i Malta

Interior de la botiga que Caganer.com obrirà dissabre a Platja d'Aro.

Interior de la botiga que Caganer.com obrirà dissabre a Platja d'Aro. / Caganer.com

Redacció

El Caganer.com inaugurarà demà a les cinc de la tarda a Platja d’Aro la seva vuitena botiga. El local, de 45 metres quadrats, es trobarà al número 80 de l’avinguda S’Agaró i oferirà tota la col·lecció de caganers, formada per unes 600 figures elaborades artesanalment. L’empresa familiar empordanesa, que fa 31 anys que s’inspira en personatges famosos d’actualitat, posa en marxa aquest estiu un nou establiment amb la voluntat d’obrir-ne properament en d’altres localitats de costa, al mateix temps que treballa per expandir-se a més ciutats de l’Estat i a d’altres països europeus. Aquesta botiga és la segona que obren a la demarcació de Girona. L’empresa va aterrar per primer cop a Girona, amb una botiga a la Rambla, però a principis d’any la van haver de tancar per “un descens de les vendes, que van caure a la meitat”, segons va explicar Sergi Alós, membre de l’empresa Familiar Caganer.com. Per Alós, l’obertura a Platja d’Aro es deu a que “és una localitat amb un flux de gent important, sobretot a l’estiu. Allà s’hi han posicionat companyies importants i potents i nosaltres el que volem és estar amb les grans marques”. A més, considera que és “un factor clau” començar-hi amb bon preu per “després treballar amb la intenció d’obrir noves botigues en d’altres poblacions de costa perquè d’aquesta manera la gent que les visita, ja siguin clients nacionals o internacionals, puguin trobar una icona catalana com ho són els caganers”.

El repte europeu

 Amb set establiments a Catalunya i un altre a Madrid, la companyia empordanesa treballa per obrir-ne més a diversos punts de l’Estat i també a d’altres països europeus. Sobre l’interès que hi ha per obrir nous establiments a països europeus com Itàlia, Grècia, Malta i Croàcia, Alós assegura que “Ens arriba aquesta voluntat i això vol dir que estem fent bé les coses i que agrada el que oferim. Estem molt orgullosos de poder donar a conèixer una figura representativa de Catalunya com ho és el caganer arreu del món. Part de l’èxit és la possibilitat de disposar d’uns quants establiments a Barcelona que s’han convertit en un aparador immillorable de cara a les persones que les visiten provinents de tot el planeta”.

Desestacionalitzar la figura del Nadal

Amb la voluntat de “donar a conèixer la cultura catalana arreu del món” el Caganer.com elabora noves figures que homenatgen personatges reals i de ficció coneguts a d’altres països. Posar el focus a altres països i l’obertura de nous establiments ha induït a una desestacionalització d’aquesta figura, tradicionalment vinculada a les festes de Nadal.  

Vuit botigues i l’experiència del caganer

 Des d’aquest mes de juliol són vuit les botigues que té obertes Caganer.com, cinc d’elles a la ciutat de Barcelona. També disposa d’establiments a Madrid i a Torroella de Montgrí, on es troba el seu del taller d’elaboració. L’empresa té actualment un catàleg d’unes 600 figures artesanes elaborades a partir de productes de proximitat com per exemple el fang, que prové de la Bisbal d’Empordà. 

 A finals del 2022, l’empresa familair va posar en marxa el Caganer Experience, una nova activitat educativa que permet, al públic infantil i adult, pintar el típic caganer pagès català en una sessió didàctica de 90 minuts guiada a través d’un audiovisual disponible en català, castellà, anglès i francès. Aquesta experiència va a càrrec de l’artista-actor Salvador Galí, qui s’encarrega d’explicar l’activitat pas a pas mitjançant una videotrucada. Durant la sessió, Joan Amades explica la història del caganer, l’escultor Marc Alós en desgrana el seu procés de creació i Sergi Alós enumera les figures que tenen més èxit. Tots dos germans encapçalen la segona generació de l’empresa familiar que va iniciar l’any 1992 la seva mare, Anna Maria Pla. Les experiències es poden fer a les botigues de Barcelona i Torroella de Montgrí.