Les famílies retallen el consum d'oli d'oliva davant l'alça interminable dels preus

Què ha passat perquè el litre d'oli més barat ja rondi els 7 euros?

La inflació anota un nou repunt a l'agost, fins al 2,6%, impulsada pels carburants

Què passa amb l'oli d'oliva?

Ampolles d'oli d'oliva amb alarmes a un supermercat de Barcelona

Ampolles d'oli d'oliva amb alarmes a un supermercat de Barcelona / JORDI OTIX

Paula Clemente

Abans que Julia (nom fictici) se n'anés de vacances, l'oli d'oliva de marca blanca del supermercat on treballa costava 5 euros. “No t'hi has fixat? Ja en costa gairebé 7”, li diu la seva companya, que assisteix atònita que la nouvinguda no s'hagi assabentat de com ha pujat el preu les últimes setmanes. És dimarts 29 d'agost a Barcelona, i a la prestatgeria a prop de la qual conversen, ja hi ha ampolles que marquen gairebé 10 euros. Segons les dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), l'oli d'oliva ja es venia al juliol gairebé un 40% més car que un any enrere, i aquest encariment haurà estat, amb tota probabilitat, més gran a l'agost, tenint en compte que el preu en origen ha passat dels 7,7 euros per quilo de verge extra que registrava fa un mes Infaoliva (Federació Espanyola d'Industrials Fabricants d'Oli d'Oliva) als 8,15 euros que marcava aquesta mateixa dada aquest dimecres. I davant d'un panorama semblant, el consum no ha fet més que caure.

L'anàlisi que actualitza mensualment el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació indica que a l'abril, el darrer informe disponible, les famílies espanyoles van comprar al voltant d'un 12% menys d'oli d'oliva que un any enrere. I el que expliquen fonts de les cooperatives i del sector de la distribució a EL PERIÓDICO, és que la tendència s'ha mantingut els mesos posteriors.

"Fonamentalment el client està baixant el volum de consum, més que substituint-lo [per altres olis, com el de gira-sol] està reduint el consum", assegura el president del sector de l'oli d'oliva de Cooperatives Agroalimentàries d'Espanya, Rafael Sánchez de Puerta, que no amaga la gravetat de l'assumpte (la temporada passada va tancar amb la pitjor collita en anys i aquesta, el panorama encara està pitjor), però que té clar que no hi ha perill de desproveïment. "Falta de producte no hi haurà en absolut però pel preu, si no el regulés sí que hi hauria un risc de desproveïment", opina aquest expert.

Impacte de la inflació

Fins a sis establiments de Barcelona de sis cadenes diferents li donen la raó: malgrat que en més d'un l'oli està protegit amb alarma per prevenir robatoris a causa de l'encariment, cap ha detectat moviments que portin a pensar que el públic està fent recollida per prevenir futures pujades, cosa que té una explicació lògica a ulls del president de l'Associació Agrària de Joves Agricultors (assaja) de Girona, Martí Clos. "La gent no té diners, les famílies van al dia i no poden invertir en 30 litres d'oli", analitza aquest representant agrícola, que veu més probable una decantació cap a l'oli de gira-sol o que el mercat s'acabi concentrant en menys marques. “El poc que n'hi hagi, es repartirà”, justifica.

“Aquesta situació no és bona per a cap de les baules més febles de la cadena, les primeres i les darreres: els oliverers, perquè no tenim collita significativa a vendre, i el consumidor, perquè s'enfronta a un preu al qual no està acostumat” , analitza, per la seva banda, el responsable d'Olivar d'Unió de Petits Agricultors i Ramaders (UPA) i oliverer a Jaén, Cristóbal Cano. "Al final, hi haurà un perfil de consumidor per al qual cada cop sigui més car adquirir oli d'oliva", augura.

A curt termini, la previsió de totes aquestes veus consultades és que el preu tocarà sostre aviat. Tot i això, el problema que assenyalen les diverses treballadores de supermercat sondejades, és que difícilment tornarà on era. Més, quan la trava de fons és una qüestió tan difícil de resoldre com són el canvi climàtic i la sequera.