Les empreses de Girona reclamen més agilitat burocràtica per poder continuar creixent

Irene Juárez

La presidenta de PGI Engineering, Aina Juliol; la CEO De Frit Ravich, Judith Viader; el director de Negoci d'Eurofirms Group, Jaume Dulsat; i el director comercial d'empreses de la direcció territorial de Catalunya a CaixaBank, Antonio Asensio, han coincidit en afirmar que les empreses necessiten una major flexibilitat i agilitat burocràtica si volen continuar creixent. Ho han dit en la segona i última taula rodona de la presentació d''actius' a Girona aquest divendres. Tos quatre s'han dirigit directament a les institucions perquè facin "la vida més fàcil" a les empreses.

Juliol (PGI Engineering) ha donat un dels titulars de l'acte. S'ha mostrat orgullosa del qual és probablement el seu projecte estrella: "No serem els que comencem la Sagrada Família, perquè no hi érem. Però sí que serem els que l'acabarem", el 2026, si tot segueix segons el que es preveu. Ha destacat la importància de "la cultura d'esforç, innovació, creixement i compromís" que ha de tenir qualsevol empresa que vulgui perdurar en el temps.

Viader (Frit Ravich) ha afrontat el debat amb un to distès, pròxim i a vegades amb un toc d'humor: "Els dolents de la pel·lícula sempre som els empresaris, i els 'guays' són els emprenedors i les start-ups", ha afirmat. Però també ha volgut mostrar la importància de la indústria agroalimentària en el món, quelcom que es va posar en relleu durant la pandèmia. "Vam ser el model a seguir a Europa, la indústria amb menys fractures. Tenim a Girona empreses molt representatives. I hem de demanar a les institucions que ens ajudin", ha insistit.

"L'impacte de la guerra va ser molt important, tot i que ara s'ha estabilitzat", ha valorat Viader, que ha reconegut que en un moment van haver de repercutir l'augment de costos no tan sols en el preu de cara al consumidor sinó que també internament. "En un moment de dificultat, se t'aguditza l'enginy", ha dit. Així que a Frit Ravich van aprofitar la situació per agilitzar el pla de digitalització que ja tenien en marxa, sempre tenint en compte les necessitats del mercat. "La sostenibilitat ha de ser de tota la cadena empresarial, no sols mediambiental", ha sostingut per a finalitzar.

Dulsat (Eurofirms) ha posat en valor el canvi que s'està duent a terme en les tendències laborals. "El que volia la gent més gran que jo no és el que vol la gent més jove. El sou té un component emocional, la gent no sols es mou pels diners", ha explicat fent referència a la voluntat de flexibilitat horària, la possibilitat de teletreballar, d'aconseguir objectius, de "ser part d'una organització".

Perquè en conjunt, la societat demanda una vida "més còmoda", en moltes ocasions més pròxima a la naturalesa. I més centrat en termes gironins, ha insistit que hi ha "grans oportunitats" com la industrialització, recuperant centres de fabricació. I també seguir en el camí de "diversificar la temporalitat turística, per donar treball més enllà dels mesos d'estiu".

I des de la perspectiva de CaixaBank, Asensio ha parlat de dos sectors clau: el porcí i el turístic. I ha posat en valor la bona campanya turística de Girona aquesta temporada d'estiu. No obstant això, "la targeta estrangera utilitzada està creixent a doble dígit, molt més que la nacional", ha apuntat. "Tenim el compromís de reduir el finançament de les activitats que no siguin sostenibles", ha indicat.