De la il·lusió nadalenca a la practicitat de les rebaixes

«Girona està de moda i sana pel turisme. La feina és fer-ho possible, viable i sostenible». La despesa prevista per família és d’uns 164 euros, 21 euros menys que el gener de 2023 

Botiga plena de gom a gom en la inauguració de les rebaixes ahir, a l’Espai Gironès

Botiga plena de gom a gom en la inauguració de les rebaixes ahir, a l’Espai Gironès / Marc Martí Font

Oriol Bernà

Qui passegés ahir per qualsevol centre o zona comercial, ben segur que va topar-se incomptables vegades amb els cartells de ‘Rebaixes’. Els llums estridents i les decoracions nadalenques han deixat pas, d’un dia per l’altre, als cartells visibles a metres de distància, amb percentatges de descomptes i ofertes per donar per finalitzades les festes de Nadal, encetant un altre període tradicionalment molt esperat. 

I és que els establiments de Girona, com El Corte Inglés o l’Espai Gironès, van estar estratègicament i excepcionalment oberts durant tot el dia fent bandera de les grans ofertes de les quals disposaven per rebaixes. «Solem treballar els dissabtes; els diumenges sol estar tot tancat. De totes maneres, ja se sap que si treballem en aquest sector, el dia 7 de gener és com fer l’agost per a nosaltres», explicava una dependenta d’una botiga de roba a l’Espai Gironès. De fet, els sectors que tradicionalment treuen més suc a les rebaixes són «el sector de la moda i el calçat, sens dubte, i productes per a la llar, amb impacte indirecte, però molt important en la restauració» segons explicava Pau Jordà, gerent de l’Espai Gironès. En aquest cas, la restauració mereix una menció a part, ja que és un dels majors beneficiats de l’activitat generada per les rebaixes, malgrat no realitzar descomptes i mantenir l’oferta intacta. En aquest centre comercial, per exemple, els diumenges només obren bars, restaurants i el cinema. Per tant, pràcticament tota la clientela que s’hi desplaça hi acudeix de forma expressa per realitzar l’àpat. Ahir, en canvi, un percentatge molt alt de clients van dur a terme les seves parades per dinar o per fer un mos i agafar forces per seguir amb el dia de compres. L’alegria d’un inici fort de les rebaixes, «amb descomptes de fins al 60%», arriba després d’una de les millors campanyes de Nadal: «L’afluència de gent al desembre ha estat un 5% per sobre del 2022 i un 9% per sobre del 2019. Estem parlant d’unes 756.000 persones en conjunt», comentava Jordà.  

Al centre de Girona la temperatura suau i el dia assolellat sense amenaça de pluja va facilitar l’afluència de gent per a l’inici de la campanya. Un fet indicatiu que feia presagiar un canvi d’època a l’Eix Comercial del centre de la ciutat era la imatge de Plaça Independència, topant amb el Mercat de Nadal tancat però encara amb les parades muntades. La Fira va finalitzar el passat dissabte, i la il·lusió nadalenca ha donat pas a les rebaixes d’hivern. La presidenta de Girona Centre - Eix Comercial, Mercè Ramírez de Cartagena, comentava que «s’espera que les rebaixes durin entre set i deu dies. Abans duraven més, però ara es poden fer rebaixes en qualsevol moment i s’està desestacionalitzant.» Això sí, aquest any el comerç gironí ha comptat amb la presència de «moltíssima més gent del sud de França, així com molta gent catalana i de la resta d’Espanya que pernocta aquí. Girona està de moda i està sana per gent que ve de fora. La feina és fer-ho possible, viable i sostenible.» Amb tot, Pau Jordà avisa que les rebaixes a l’Espai Gironès s’allargaran «fins que hi hagi stock», fet que preveu que sigui a finals de gener o, fins i tot, durant les dues primeres setmanes de febrer.

Rebaixes més sovint

La liberalització de les rebaixes decretada el 2012 ha desestacionalitzat aquests períodes. «Hem fet enquesta i s’està focalitzant la precampanya pel Black Friday i està essent un fet ja generalitzat. El pont del 6 i 8 de desembre, aquest any, ha estat un pont molt gran i la gent gasta molt, però s’aturen les vendes fins a 2-3 dies abans de Nadal. Després, entre Nadal i Reis, la gent té vacances i torna a comprar» explicava Ramírez de Cartagena. El gerent de l’Espai Gironès, considera que les compres del Black Friday «són compres diferents. Aquest mes d’octubre va fer molta calor i la moda de tardor es va vendre un mes més tard, al novembre, arribant fins al Black Friday. No van ser compres de Nadal, sinó de roba de temporada».

Despesa menor

L’increment de l’IPC ha marcat moltes famílies. Un estudi realitzat per l'Associació Espanyola de Consumidors (Asescon) preveu que els que vagin a comparar es gastaran una mitjana de 164 euros, 21 euros menys que l'any passat. De totes maneres, segons Ramírez, es tractaria més d’un canvi de tendència en el consum: «Ara la gent està molt enfocada a experiències personals: menjar, viatjar... Això al final perjudica el comerç, que està canviant perquè els hàbits canvien. La restauració n’és el sector més beneficiat.»