Carlos Sainz s’endú la primera etapa del Dakar

Ricky Brabec s’imposa en motos, on el vigent campió Sam Sunderland (Gas Gas) abandona

Carlos Sainz va refer-se a una punxada de roda i es va acabar adjudicant la primera etapa.  | EFE/LEON JANSSEN

Carlos Sainz va refer-se a una punxada de roda i es va acabar adjudicant la primera etapa. | EFE/LEON JANSSEN / efe/ddg. yanbu (aràbia saudita)

Efe/DdG

Amb èpica, després de rebentar roda, Carlos Sainz (Audi), va clavar el primer cop en l’estrena del Dakar 2023, en el qual les sancions van passar factura al seu company Mattias Ekstrom (15 minuts). En motos, el vigent campió, el britànic Sam Sunderland de l’escuderia Gas Gas, va haver d’abandonar per un accident quan anava primer.

Sainz es va anotar la seva quarantena segona victòria al Dakar amb una gran remuntada en la primera especial, en la qual va arribar a anar desè a 3.17 de Ekstrom després de patir una punxada. Va destronar el suec en els últims 90 quilòmetres, en els quals també va superar el francès Sébastien Loeb (Bahrain). Va igualar així Nasser Al-Attihad (Toyota) en victòries d’etapa, i es queda a set del francès Stéphane Peterhansel (Audi) -els dos en actiu- i a vuit del finlandès Ari Vatanen. El pilot madrileny va ser el que menys temps va invertir en els 367 quilòmetres d’especial (3h20:41). Amb l’aplicació de sancions, Ekstrom es va veure relegat a la quinzena posició i el seu lloc en el podi va ser per a Yazeed al Rajhi (Overdrive), que també es va veure beneficiat pel minut que li van endossar al francès Guerlain Chicherit (GCK Motorsport).

El Dakar va perdre en la primera etapa al vigent campió. El britànic Sam Sunderland (GasGas) va sofrir un accident en el quilòmetre 52 de la primera especial de la prova de resistència i va haver d’abandonar. Encara que es trobava «conscient i amb mobilitat completa», segons va precisar l’organització, el doble guanyador del Dakar (2017 i 2022), que liderava l’etapa abans de la caiguda, va haver de ser traslladat a l’hospital de Yanbu. Ja sense Sunderland en competició, la classificació va fer un tomb unes hores després arran de les sancions que van aplicar a Sanders (dos minuts), Quintanilla (dos minuts) i Barreda (un minut). El triomfinal va ser per a Ricky Brabec, amb l’argentí Kevin Benavides (KTM) i Klein en el podi.

Pel que fa a la representació gironina, Txema Vilallobos i Dani Oliveras, copilots d’Isidre Esteve i Juan Cruz (Hylux) van ser 28ens 30ens en cotxes. Pel que fa a Buggy lleugers preparats T-3, el llagosterenc Santi Navarro (FN Speed Race) va ser 23è, mentr que en T-4, el seu fill Pau va ser segon. Sergi Brugué va ser 21è en T-3 amb Jordi Segura.

D’altra bana, el KH-7 Epsilon Team, amb el barceloní Jordi Juvanteny al capdavant, va informar que la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) havia anul·lat la a darrera hora la creació de la categoria T5.O Hidrogen, que havia de reunir els camions animats amb aquest combustible alternatiu. L’ASO, l’organització del Dakar va anunciar la creació d’una nova divisió, la Challenge New Energy.