La ministra de Foment, Ana Pastor, ha explicat avui que les intenses pluges que es van registrar entre el 28 i 29 de setembre, amb les majors xifres en 32 anys, van provocar l'entrada massiva d'aigua a el túnel de l'AVE, la inundació de l'estació de Girona i el cessament del servei ferroviari.

"A Foment i Adif es treballa sempre per garantir la seguretat, la seguretat és prioritària, no escatimen mai més recursos i quan es té un problema s'intenta resoldre el més aviat possible", ha insistit en el ple del Senat.

La titular de Foment ha afegit a més que el projecte de l'estació es va executar d'acord amb l'autorització atorgada per l'agència catalana de l'aigua competent en l'administració hidràulica de les conques internes de Catalunya.

En aquest sentit, ha assegurat que el seu departament està acabant d'emprendre actuacions complementàries com la integració urbana de les obres, treballs independents del funcionament de la infraestructura ferroviària.

Els dies 28 i 29 de setembre, ha indicat Pastor, es van produir intenses pluges i es van recollir més de 123 litres per m2, una xifra que no havia caigut des de fa 32 anys, el que va ocasionar la crescuda d'aigües en l'entorn de l'estació, el gran cabal del riu Güell i el canal de desguàs de les aigües pluvials que desemboca en el mateix.

Això va produir l'entrada massiva d'aigua al túnel, la inundació d'aquest i el cessament del servei, ha insistit Pastor, que ha destacat que des d'aquest mateix moment es van posar en marxa els treballs ininterrompudament.

Per a això, es van destinar 9 bombes d'extracció d'aigua d'entre 700 i 100 m3 per hora, es va desplaçar la Unitat Militar d'Emergències (UME) i els bombers de la Generalitat, es van bombar en total 1,8 km de longitud, es van netejar 4.500 m2 de via de fang i altres materials procedents de les aigües, entre ells restes orgàniques procedents del sanejament d'aigües municipals.

Les tasques de reparació de la infraestructura, ha afegit, han consistit en la substitució de 8 motors elèctrics, 4.000 metres de cable de senyalització, 4.000 metres de cable d'energia o la reposició del sistema d'enllumenat del túnel.

Així mateix, ha destacat la nova canalització i de la canalització del riu amb la finalitat d'augmentar la capacitat de drenatge i millorar les condicions d'evacuació de les aigües i ha recordat que l'Ajuntament de Girona va donar el vistiplau al pla d'autoprotecció d'aquesta infraestructura .

Per la seva banda, la senadora de CiU Coralí Cunyat Badosa ha assegurat que passats 21 mesos des de la inauguració de l'AVE a Girona, la infraestructura no està acabada i ha responsabilitzat al ministeri per no haver segellat el forat de la tuneladora, que ha afegit, porta obert dos anys.

Traductor de Google per a empreses:Translator ToolkitTraductor de llocs webGlobal Market Finder