L’accés a ajudes socials dispara les sol·licituds de certificat de padró a Girona

El 2022 es van fer 6.819 demandes, un 38,5% més respecte a l’any anterior i un 510% superior a la xifra de l’any 2018

Entre els ajuts hi ha petició d’habitatges de protecció social, bo social de llum, la targeta del bus o ingrés mínim vital

La façana de l'Ajuntament de Girona.

La façana de l'Ajuntament de Girona. / DdG

Josep Coll

Josep Coll

Les sol·licituds de certificats del Padró Municipal d’Habitants a Girona han augmentat considerablement en els últims anys. Segons consta a la memòria de l’any passat de l’Àrea d’Hisenda i Règim Interior es deu a «la necessitat d’acreditar el padró per obtenir ajudes i prestacions». Així, del 2021 al 2022 hi va haver un increment del 38,5% i les sol·licituds es van enfilar fins a les 6.819 l’any passat -el 2021 en van ser 4.920-. Tanmateix, si es compara amb el 2018, l’augment encara és més pronunciat, del 510%. Fa cinc anys, només hi va haver 1.117 demandes d’aquestes característiques. I és que el salt gran es va donar amb l’arribada de la pandèmia, ja que el 2019 es van fer 1.098 demandes de certificats d’empadronaments a la ciutat, mentre que el 2020 se’n van fer 4.538.

Que és un certificat d'empadronament?

El certificat d’empadronament és el document amb el qual es dona fe de la residència i el domicili habitual d’una persona en un municipi. Se sol·licita en els casos en els quals el document hagi de presentar-se a jutjats, tribunals, organismes militars, autoritats estrangeres o al registre civil, entre altres. A més, estan signats per la secretaria de l’Ajuntament i porten el vistiplau d’alcaldia. En aquest sentit, els motius més comuns pels quals la gent demana certificats és per sol·licitar ajudes com l’ingrés mínim vital, el bo social de la llum, beques d’estudis, la petició d’habitatges de protecció oficial, la targeta del bus o l’ajut de la Generalitat pel naixement d’un fill.

L’Ajuntament detalla alguns dels altres motius pels quals la gent demana certificats del Padró Municipal d’Habitants. Entre aquestes gestions hi ha la sol·licitud de nacionalitat, la tramitació o renovació del DNI o passaport, els permisos de residència, a més de diferents gestions a Hisenda, per fer visats o realitzar tràmits bancaris. Els empadronats a la ciutat també sol·liciten el certificat per poder-se casar , registrar-se com a parella de fet -a través de la Generalitat-, per acceptar una herència, per dur a terme tràmits de discapacitats, gestions per l’atur o per inspecció de treball i permís de treball al Departament de Treball.

També han augmentat un 27% l’obtenció de constàncies de padró que s’han descarregat a la carpeta ciutadana, en van ser 9.588 l'any passat

A més, s’ha produït un augment del 27% en l’obtenció de constàncies d’empadronament que la ciutadania ha descarregat des de la carpeta ciutadana, passant de 7.527 de l’any 2021 a 9.588 per aquest any passat. Aquest creixement encara és més gran si es compara amb les dades de 2018, quan només hi va haver 1.262 constàncies d’empadronament que es van descarregar des de la carpeta ciutadana, amb una pujada del 660%.

17.000 volants

A diferència dels certificats, els volants d’empadronament es fan immediatament. Hi ha alguns tràmits pels quals no s’exigeix el certificat i, per tant, la gent opta per demanar el volant. Així, al llarg de l’any es fan més volants que certificats. Segons explica l’Ajuntament, a Girona, el 2022, se’n van demanar uns 17.000, una xifra que gairebé triplica les sol·licituds de certificats de padró.

Durant un període de quinze dies, l’Ajuntament va recomptar l’any passat les diferents peticions de volants d’empadronaments que es van fer. Al llarg d’aquestes dues setmanes se’n van fer 1.827, dels quals un de cada quatre va tenir com a ens destinatari Estrangeria. Per tant, un total de 457 persones van demanar un volant d’empadronament en aquests quinze dies a Girona per fer un tràmit relacionat amb Estrangeria.

Mentrestant, 217 persones el van demanar per fer tràmits a través de la Generalitat. Algunes d’aquestes gestions es van realitzar per acreditar l’ingrés vital o la família nombrosa o monoparental. També per poder optar a beques d’estudis, a la llei de dependència o a un habitatge de protecció social. Mentrestant, altres 217 tràmits van tenir com a ens destinatari el CAP, 210 la Policia, 148 l’Ajuntament de Girona o 104 el Registre Civil.

Subscriu-te per seguir llegint