Donar vida als pobles per lluitar contra la despoblació

Amb la proximitat i la producció local com a valors estrella, Pascual aposta per enfortir les comunitats rurals, conscients que són els garants de la qualitat dels seus productes

Productors de Pascual

Productors de Pascual

Lara Bau

A Espanya, la indústria d’alimentació i begudes representa fins al 2,4% del PIB, amb un volum de negoci de gairebé 25.000 milions d’euros. Es tracta d’un sector estretament vinculat als productors i al sector primari, per la qual cosa la cura de les comunitats rurals és un requisit imprescindible de les empreses que l’integren. Especialment a Espanya, on la despoblació rural és un fenomen que amenaça el territori: tres de cada quatre municipis espanyols perden població des del 2010. 

Conscients d’això, les empreses d’alimentació i begudes estan fomentant mesures de suport a comunitats locals. Sense anar més lluny, segons la comunitat Plataforma Terra, la indústria d’alimentació i begudes fixa una població de 834.737 persones i genera més de 305.000 llocs de treball a l’Espanya Buidada.

Garantia d’origen local

Pascual, líder en economia local i proximitat i referent del sector agroalimentari, fa gala del seu compromís amb la ciutadania i el medi ambient. Amb la proximitat i la producció local com a ingredients clau de la seva proposta, la companyia està donant el millor de si per garantir el futur de l’alimentació. En la seva visió de negoci, Pascual prioritza la creació de valor en les comunitats on opera, promovent una economia local i sostenible a través dels seus productes. 

El seu compromís es reflecteix en totes les etapes de la seva cadena de valor, des de la producció fins a la comercialització. "La compra local, que és a l’ADN de la companyia, contribueix a reduir l’impacte de l’agricultura en el medi ambient i consolida un model més sostenible que ha de ser una de les pedres angulars de la societat d’aquest segle", explica Tomás Pascual, president de la companyia. 

En aquest sentit, la firma, aferrada al territori, treballa en estreta col·laboració amb 292 granges ubicades en nuclis rurals, cosa que permet un subministrament constant de matèries primeres d’alta qualitat. Així mateix, totes les matèries primeres utilitzades a les begudes vegetals de la marca, com la soja i la civada, també són de cultiu local, de la mà de 220 agricultors i agricultores de tot Espanya.

L’aposta pel sector primari de Pascual facilita lluitar contra la despoblació, recolzant el treball diari de ramaders i agricultors. A més, les fàbriques de la companyia estan ubicades en municipis rurals, com els complexos industrials d’Aranda de Duero (Burgos) i Gurb (Barcelona), així com les dues plantes embotelladores de Bezoya, la seva aigua mineral natural, als municipis segovians d’Ortigosa del Monte i Trescasas, i el torrador del cafè Mocay, al municipi navarrès de Tajonar. Aquestes instal·lacions industrials són fonamentals per impulsar l’ocupació a les àrees rurals: generen prop de 2.000 llocs de treball directes i desenes de milers de llocs de treball indirectes a tot Espanya. 

A l’última baula de la cadena, la de la distribució i el consum, també arriba el compromís de Pascual. Gràcies a la seva filial de distribució Qualianza, té una gran capil·laritat per arribar a tots els establiments d’alimentació i hostaleria del país, posant el focus en els municipis rurals, on els serveis són vitals. Els resultats avalen aquest esforç: Pascual és present en un de cada tres negocis hotelers espanyols i es consolida com el proveïdor del 30% dels locals del nostre país. 

El camp i els recursos naturals són les eines de treball imprescindibles dels ramaders i agricultors que sustenten l’activitat de Pascual. Per això, la cura del medi ambient i la lluita contra el canvi climàtic són prioritàries per a la companyia. En aquest objectiu s’emmarca l’aposta per la compra local, a través de la qual es garanteix la reducció de la contaminació evitant el transport de llarga distància, es recolza l’economia local i és possible cuidar els productes al detall.

Passar a l'acció

El compromís amb les comunitats on Pascual opera no acaba a l’última baula de la cadena de subministrament: s’amplia a la societat i als seus grups més vulnerables. Pascual aporta a l’ocupació, al desenvolupament local i al territori col·laborant amb entitats socials del tercer sector

Sense anar més lluny, manté acords amb aliats socials com Fesbal, a través de la donació de productes i la sensibilització social des del voluntariat, desenvolupa accions amb la Fundació ONCE en el camp de la inserció laboral de persones amb discapacitat o a través de la compra de béns i serveis a Ilunion. Càritas és un altre dels seus aliats en l’àmbit de l’exclusió social, amb la compra de béns i serveis, així com la Fundació A la Par, amb una col·laboració transversal en matèria de discapacitat intel·lectual o amb la compra de béns i serveis al seu Centre Especial d’Ocupació.