Opinió

El còctel de intel·ligència artificial i política que està arribant

Ja fa temps que ChatGPT s’ha convertit en la plataforma tecnològica d’intel·ligència artificial (IA) mes popular. Jo la utilitzo i cada dia hi ha mes estudiants i professionals que la utilitzen en tots els àmbits. Cada cop en tenim mes de plataformes d’IA, algunes de les que podem citar son: Google AI Platform, Microsoft Azure AI, Amazon Web Services (AWS) AI, IBM Watson, OpenAI, Perperxity.

El que també estem observant amb inquietud es que les eines d'IA han començat a transformar el funcionament de la política i molt especialment les campanyes polítiques en els períodes electorals. Una de les primeres conseqüències ha estat l’increment de la desinformació i les dites “fake-news”, amb efectes inquietants com poden ser l’engany massiu, el capgirament de les eleccions i la debilitació de les democràcies. Un exemple que encara no hem viscut a Espanya però que il·lustra fins a on es pot arribar es que fa unes setmanes els votants de New Hampshire al Estats Units van rebre una trucada automàtica d'una veu que sonava com Joe Biden, instant a la gent a no votar a les primàries.

A mida que l'impacte de la IA en la política es vagi generalitzant, els riscs de que votants i societat siguin enganyats augmenta. És cert però que en certs casos potser no hi ha una intenció de perjudicar ningú al darrere. Però cal dir clarament que encara que la desinformació no sigui un atac directe, sí que contribueix a crear un clima de caos, confusió i desconfiança. Però, mentre que els vídeos amb rèpliques realistes dels presidents Biden, Trump i Obama han circulat àmpliament, mostrant com de fàcil es posar en la seva boca paraules que no han dit o adoptar actes compromesos, cal dir que això és només l'escuma d’una onada molt més gran. La IA està a punt de canviar la manera de fer les campanyes electorals.

Quan les campanyes polítiques comencin a utilitzar la IA, els votants poden prendre decisions electorals que en cap moment pretenien. No oblidem que un candidat o grup polític amb molts diners pot comprar un exèrcit de IA's. Utilitzar la IA per crear automàticament mitjans individualitzats d'alta qualitat destinats a moure els votants a una acció política concreta a partir de missatges (orals o vídeos) únics per a persones específiques i de fer-ho de manera ràpida, econòmica i a escala, el potencial d'abús que podem tenir és enorme. Tot i que les campanyes poden justificar aquest enfocament, ja que els pot ajudar a guanyar les eleccions (i qui no vol trobar la millor manera d'arribar amb èxit a un elector?), els missatges de campanya hiperpersonalitzats donaran als polítics que els agrada complaure als votants, la capacitat de poder oferir tot el que els votants volen i a tot l’ampli espectre d votants. Per tant, haurem d'estar atents a que quantes més persones comparteixin el que veuen i escolten als seus ordinadors, telèfons i mòbils, mes fàcil i flagrant seran les maniobres i manipulacions. No hi ha una solució senzilla per controlar l'ús de la IA en les campanyes electorals. El futur està arribant i cal que tots estiguem atents.

Aquests dies estan marcats per l’anunci de noves eleccions al Parlament de Catalunya el 12 de maig. Fa 14 anys que un president no aconsegueix esgotar el mandat. L’últim a fer-ho va ser José Montilla, al capdavant del Govern de 2006 a 2010. La desinformació sens dubte intentarà condicionar el vot de la ciutadania. És fàcil que ens deixem portar per l’automatisme quan fem servir les xarxes socials, però és important ser conscients d’on posem la nostra atenció i com invertim el nostre temps. Per tal de no contribuir a la viralització de la desinformació, cal aturar-se abans de compartir o interactuar amb els continguts que ens criden l’atenció a les xarxes. ¿Com podem saber si un contingut està fet amb IA? Gràcies a “Verificat” ( https://www.verificat.cat/ ) podem fer-ho utilitzant algunes tècniques com les que es mostren en aquest vídeo https://www.instagram.com/p/C011SWZNHJv/ . El futur està arribant, i més val que estiguem atents. Als experts, periodistes i fact-checkers del mon de la política se’ls ha girat molta feina. 

Subscriu-te per seguir llegint