Coneix la regulació que proposa Trànsit pels conductors de patinets

El Servei Català de Trànsit impulsa un model d’ordenança de regulació comuna amb l’objectiu d’homogeneïtzar les normatives municipals 

Proposa els 16 anys com a edat mínima per conduir un patinet, portar casc i tenir assegurança

Alerta que els accidents amb aquests vehicles han crescut i que el 2021 van suposar el 4,2% del total a Catalunya

DdG

El Servei Català de Trànsit impulsa un model d’ordenança de regulació comuna amb l’objectiu d’homogeneïtzar les normatives municipals.

I és que hi ha diferents normatives en funció de cada ajuntament fet per exemple, que provoca que hi hagi poblacions on cal el casc i en altres no.

Aquest mitjà de transport també s'ha vist implicat cada cop en més accidents i la sinistralitat, segons Trànsit, s'ha incrementat en els darrers anys. Alerta que el 2021 van suposar el 4,2% del total a Catalunya.

A Girona ciutat per exemple, com ahir explicava Diari de Girona, s'han registrat 28 accidents amb patinets elèctrics i dos atropellaments en 4 mesos. Per aquest motiu. la Policia Muncipal de Girona ha engegat una nova campanya informativa a Girona sobre la normativa d’ús del patinet elèctric. Es faran controls que, d’aquí a unes setmanes inclouran ja denúncies.

Cal recordar que el patinet només pot circular per vies urbanes. Trànsit proposa com a pilars bàsics en la circulació de patinets elèctrics com l’edat mínima per circular amb patinet elèctric als 16 anys, l’ús obligatori del casc i la contractació d’una assegurança de responsabilitat civil per part dels usuaris de patinets elèctrics.

Aquesta setmana precisament els Mossos van caçar una conductora anant per una autovia (A-26) a Olot i la van denunciar i sancionar per circular-hi.

L’ordenança també clarifica els espais de circulació del vehicles de mobilitat personal (VMP) en zona urbana per tal de minimitzar el conflicte viari dels patinets elèctrics amb altres usuaris de la via pública.

En aquest sentit, de forma genèrica no es permet la circulació de VMP en voreres, rambles o passejos; es recomana no transitar en espais d’ús preferent de vianants i respectar l’itinerari accessible per a les persones que van a peu, i també s’especifiquen les zones de circulació prioritària com vies ciclable i zones 30 km/h.

Als carrers amb una limitació a 50 km/h es recomana evitar circular-hi amb VMP i es recorda la prohibició de transitar per travesseres i vies interurbanes.

Un model

Es tracta d’un redactat bàsic, a mode d’ordenança tipus per guiar i facilitar als municipis la inclusió de la regulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP) en les seves ordenances de mobilitat (o ordenances de circulació) i alhora simplificar i clarificar la informació sobre els drets i deures dels usuaris dels patinets elèctrics.

Aquest model d’ordenança és un annex d’un estudi més ampli sobre els vehicles de mobilitat personal que ha realitzat l’SCT. En el dossier tècnic: Recomanacions per a la circulació segura dels vehicles de mobilitat personal (VMP) es fa una anàlisi i diagnòstic en matèria de VMP i s’exposa la sinistralitat creixent dels patinets elèctrics a les zones urbanes de Catalunya.

Més sinistralitat

Les dades analitzades revelen que la implicació en accidents de trànsit amb víctimes de vehicles amb motor no matriculats a Catalunya (filtre que permet assimilar-se als VMP) s’ha incrementat progressivament entre 2018 (aparició dels VMP) i 2021. Si l’any 2018 aquests vehicles només representaven un 0,4% dels implicats en accidents de trànsit, l’any 2021 ja són el 4,2%; una xifra que s’aproxima a la de les bicicletes, que representen el 5,6% dels implicats en accidents de trànsit. Majoritàriament, els accidents en què es veuen implicats vehicles amb motor no matriculats són col·lisions amb altres vehicles.

El Dossier tècnic també radiografia les diferents ordenances municipals existents a Catalunya i conclou que entre les grans ciutats catalanes (municipis amb més de 100.000 habitants) hi ha més percentatge d’ordenances actualitzades i adaptades i també es destaca que hi ha certa heterogeneïtat en les diferents ordenances municipals , fet que dificulta la comprensió per part dels usuaris.

Donem una guia als municipis per fer una ordenança i facilitem, de fet, una ordenança tipus que els servirà de base”.

Ramon Lamiel

— Director del Servei Català de Trànsit

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, remarca en un comunicat que “aquest dossier tècnic és una ordenança d’ordenances, una eina per ordenar la mobilitat d’aquests vehicles, la sinistralitat dels quals hem vist que s’ha incrementat notablement els darrers anys”. “Hem fet també un anàlisi de la normativa i hem detectat que hi ha molta confusió; amb aquest dossier oferim als municipis criteri, opinió i autoritat”, subratlla Lamiel. El titular de Trànsit explica també que en el document “donem una guia als municipis per fer una ordenança i facilitem, de fet, una ordenança tipus que els servirà de base”.

Aquests criteris de circulació dels patinets elèctrics que des del Servei Català de Trànsit es posen a disposició dels municipis amb aquesta ordenança model.

Trànsit acompanyarà aquest treballun procés d’informació i educació a la ciutadania i de formació dels policies de trànsit, amb l’objectiu de donar a conèixer com circular de manera segura en VMP als pobles i ciutats, i garantir una bona convivència amb els altres usuaris de la mobilitat.

En aquest sentit des de Trànsit han elaborat recentment unes orientacions acompanyades d’uns audiovisuals breus perquè els educadors i educadores viaris puguin elaborar les seves programacions al voltant del patinet elèctric. Es tracta de proporcionar una base per adaptar el procés d’ensenyament-aprenentatge a cada situació i col·lectiu.

Concretament el material és sobre el patinet elèctric i la importància de la convivència en l'entorn viari, les mesures d'autoprotecció que s'han de prendre per no fer-se mal i la importància d'informar-se sobre la normativa de circulació: