El nou viatge de la GIO: de Bach als Beatles i de Glass a Bowie

L’orquestra estrena a l’Auditori «Ticket to ride», un programa que estableix connexions entre el Barroc, el pop i la música minimalista

Tarrats amb la GIO Symphonia

Tarrats amb la GIO Symphonia / Temporada Alta

Alba Carmona

Alba Carmona

La GIO Symphonia i la cantant i actriu Elena Tarrats estrenaran a Temporada Alta una producció que connecta la música de Johann Sebastian Bach, The Beatles, David Bowie i Philip Glass, establint un «diàleg» entre ells. Després d’oferir-ne tastets en diversos escenaris, la formació gironina estrenarà el 8 d’octubre a l’Auditori de Girona i l’endemà al Palau de la Música Catalana el programa complet de Ticket to ride, que busca connectar músiques aparentment allunyades com la del Barroc, el pop o la música minimalista. «Poden conviure i una no s’entén sense l’altra», remarca director de la formació, Francesc Prat. 

En aquest sentit, Prat detalla que aquesta proposta neix de l’«obsessió» que sentia per Luciano Berio, el compositor d’avantguarda que «va agafar el pop dels Beatles per fer-ne música barroca que sona com si l’hagués compost Bach»: «aquesta manera d’establir connexions entre els diversos calaixos de la música era una bogeria que havíem de fer». 

«I si Berio ho va fer amb els Beatles, perquè no unir també la música minimalista de Philip Glass amb la de Bowie?», es planteja Prat, que va encarregar als germans Lucas i Tomàs Peire que versionessin tres peces del cantant britànic adaptades a la mateixa formació que les anomenades Beatles Songs de Berio.

«És un tipus de formació molt estranya, fer créixer el repertori amb unes Bowie Songs potser farà que més gent s’hi atreveixi», diu Prat. 

Així, el programa inclou els tres moviments del Concert de Brandenburg de Bach i les cançons Michelle (I i II), Ticket to ride i Yesterday de The Beatles amb l’arranjament de Berio; Space Odity, Live on Mars i Heroes de David Bowie a partir de la versió dels Peire i la composició Music in similar motion de Philip Glass.

Tarrats serà l’encarregada de posar veu a les creacions que interpretarà la GIO amb una formació de quatre violins, dues violes, un violoncel, un contrabaix, una arpa, un clave, una flauta, un clarinet, un oboè i una trompeta.

L’estrena de Ticket to ride apuntal·la la col·laboració a tres bandes entre l’orquestra, l’Auditori de Girona i Temporada Alta, que ja ha donat fruits com el concert amb Ute Lemper l’any passat o Misteris de l’instant, amb Xavier Sabata. 

El director de l'Auditori, David Ibáñez, celebra la consolidació de la relació entre l'orquestra i l'equipament dins el segell Compromís Creació, que també s'està traduint en col·laboracions en l'àmbit social. 

Per la seva banda, el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, reivindica que les administracions han de fer «un pas més» en el reconeixement de l'orquestra gironina com «una orquestra nacional més».