Aquests son els motius emocionals que fan que comprem productes amb descomptes

Els experts adverteixen que consumir és «un ansiolític molt eficaç» i ofereixen consells per no adquirir productes només per estar rebaixats

Persones a una botiga aquest dilluns, a l'Espai Gironès

Persones a una botiga aquest dilluns, a l'Espai Gironès / Marc Martí

Redacció/Agències

Durant les últimes rebaixes del gener, els espanyols van gastar de mitjana 339,03 euros, segons un estudi de l’institut IO Investigació. Però no tots aquests euros van ser una bona inversió: la majoria van acabar comprant productes que, de fet, no necessitaven o no preveien comprar. És la conclusió d’un altre estudi, aquest de la web de comerç electrònic francesa Veepee, que afirma que només un 13% dels espanyols assegura preveure què vol comprar en rebaixes, mentre que un 49% afirma que no té res seleccionat amb anterioritat.

Per què costa tant resistir-se a comprar en períodes de rebaixes? Segons Enric Soler Labajos, professor col·laborador dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), una de les claus és la manera en què el màrqueting juga amb el nostre cervell perquè s’inclini a comprar. Ho fa a través de l’anomenat biaix d’ancoratge. «El biaix d’ancoratge és una distorsió cognitiva segons la qual tendim a prendre decisions tenint en compte les primeres informacions de què disposem», assenyala el psicòleg. Segons explica el cervell registra el primer preu conegut d’alguna cosa, de manera que queda «ancorat» en aquest primer import. Si aquest baixa, el cervell el percep com una ganga,

No obstant això, no és l’únic factor que té un paper important a l’hora d’afavorir les compres. Les emocions també tenen un paper de pes. «El simple fet de consumir ja provoca plaer. No oblidem que les compres compulsives són un ansiolític molt eficaç, encara que gens saludable, a part de car, per tractar una simptomatologia d’ansietat», apunta.

A més, missatges com «oportunitat d’or» o «últims dies» poden portar a la compra impulsiva, ja que «el fet d’afegir un temps curt per prendre la decisió es fa precisament perquè no en disposis per reflexionar amb el cap, i facis la compra amb el cor».

Per evitar que s’acabin comprant productes que en realitat no es necessitaven pel simple fet que estan rebaixats, Enric Soler recomana:

  • Reflexionar abans de comprar. «No siguis ingenu: les empreses hi són per guanyar diners, no per perdre’n», recorda.
  • Deixar les emocions a part per no comprar res que en realitat no es necessita. «Enamora’t de la vida, no dels productes de consum», aconsella Soler. A més, recomana
  • Comprar amb el mòbil a la mà. Una idea és posar a internet la referència del producte que interessa i veure a quin preu està el mateix producte en altres establiments.

Per la seva banda, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) demana als ciutadans que evitin caure a la trampa del consum excessiu i que, per tant, no es deixin portar per les compres impulsives.