Magnetika, una start-up catalana que pretén «revolucionar» la càrrega elèctrica

La firma catalana ha desenvolupat la transferència d’energia a través de la ressonància magnètica i busca un finançament d’1 milió d’euros

El director executiu de Magnetika, Eugeni Llagostera, i un altre treballador de la firma.

El director executiu de Magnetika, Eugeni Llagostera, i un altre treballador de la firma. / ACN

Miquel Vera (acn)

Magnetika treballa des de fa cinc anys per transformar la càrrega de bicicletes i patinets elèctrics a través d’una tecnologia sense fils basada en la ressonància magnètica. Actualment, aquesta ‘start up’ fundada a Barcelona el 2018 es troba en plena fase de creixement i ha obert una ronda de finançament amb la que vol reunir fins a un milió d’euros per estendre les seves innovacions al mercat i escalar-les internacionalment. «Tenim l’objectiu de revolucionar la transferència sense fils d’energia per permetre una càrrega flexible, a distància i que aporti una comoditat superior a la que tenim avui», explica el director executiu de la firma, Eugeni Llagostera, des d’un estudi situat a la seu de Tech Barcelona de la Barceloneta.

Per augmentar la practicitat de la recàrrega elèctrica de vehicles com patinets o bicicletes, Magnetika ha desenvolupat prototips de carregadors sense cables per a estacions que permeten omplir les bateries a través d’ones invisibles que no suposen cap risc per l’usuari. Amb aquest sistema, apunta Llagostera, es guanya temps i s’evita el vandalisme o el mal ús dels aparells. També es descarta la necessitat d’anar recollint i canviant manualment les bateries buides de les bicicletes o els patinets compartits, una pràctica habitual que genera ineficàcia i augmenta els costos.

Segons indica l’emprenedor, aquesta tecnologia ‘wireless’ va néixer al MIT, als Estats Units, però ara l’estan millorant des de Catalunya per reduir la pèrdua d’energia amb patents com MagCharger, un carregador sense fil per a micromobilitat elèctrica (patinets i bicicletes, entre d’altres). També treballen de la mà d’empreses i organitzacions com Napptilus Battery Labs o la UPC en un projecte de recerca impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i Fundació La Caixa per crear un prototip de bateria de càrrega ràpida sense fils per a un servei de mobilitat elèctrica a la capital catalana.

«Estem preparant projectes per implementar aquesta tecnologia en productes finals de clients. Hem fet diversos prototips amb empreses i el nostre model de negoci es basa a llicenciar aquesta tecnologia perquè es pugui integrar en productes d’empreses que facin una producció a gran escala», destaquen des de Magnetika. Un dels avantatges de la seva tecnologia, apunta Llagostera, és que no cal que el carregador i l’aparell estiguin enganxats ni perfectament alineats. Això és útil més enllà de la micromobilitat, de fet, pensen també en la càrrega magnètica d’altres dispositius electrònics com telèfons, ordinadors, pantalles o drons.

Si aconsegueixen recollir el milió d’euros que s’han marcat com a meta per final d’any, Magnetika preveu ampliar plantilla -actualment són sis empleats- i superar la fase de desenvolupament per arribar a més clients. Per fer-ho han contactat amb fons d’inversió, ‘business angels’ i han entrat a la plataforma Crowdcube, que posa en contacte inversors minoristes amb empreses emergents. A curt termini, volen ampliar el laboratori i les seves zones de desenvolupament.Tal com reconeix Llagostera, la creació de noves tecnologies de recàrrega és necessària agilitzar l’electrificació de la mobilitat, un procés que a l’Estat porta un cert endarreriment i que ha provocat que les vendes de cotxes elèctrics, per exemple, no acabin de despuntar. «Amb aquesta tecnologia, en el cas del transport, suposa un avantatge i ofereix una via més per desprendre’s dels combustibles fòssils i apostar per l’electrificació», destaca l’emprenedor.