Dues empreses es disputen la teleassistència de Girona per uns 400.000 euros a l’any

Hi ha dues ofertes:una de la multinacional Clece i una altra de Televida, actual adjudicatària

A finals de l’any passat, el servei tenia 2.040 usuaris, que és el 12,28% de persones majors de 65 anys

El 70,32% d’usuaris són dones

Un penjoll amb un aparell de teleassistència, en una imatge d'arxiu.

Un penjoll amb un aparell de teleassistència, en una imatge d'arxiu. / MARIA MORENO

Tapi Carreras

Tapi Carreras

Dues grans empreses es disputen el contracte de la teleassistència municipal de l’Ajuntament de Girona que ha sortit, recentment, a concurs per més de 400.000 euros l’any. Les dues empreses que han presentat oferta són la multinacional Clece SA i l’empresa que ha estat prestant el servei Televida Servicios Sociosanitarios SLU. La licitació és per dos anys i amb un preu màxim de 863.616 euros. El contracte és prorrogable per dos anys més de forma anual, fins a una durada màxima de quatre anys.

La teleassistència és un servei tècnic de suport i intervenció social que permet als usuaris, mitjançant la línia telefònica, disposar d’un servei d’atenció permanent, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any. Principalment és un servei preventiu en casos de soledat, caigudes, seguretat i suport a la xarxa social i familiar. Es duu a terme amb la instal·lació d’un terminal al domicili de la persona beneficiària connectat a una central receptora, amb la qual es comunica en cas d’urgència mitjançant l’activació d’un polsador.

El servei es presta des d’un centre d’atenció per persones específicament preparades per donar resposta adequada a situacions d’emergència o necessitat social, activant els recursos propis i comunitaris necessaris. El contacte entre l’equip d’atenció i l’usuari es pot activar a petició d’aquest o des del propi servei per fer seguiment del cas, o quan es consideri que hi ha un risc.

L’empresa adjudicatària haurà de subrogar la plantilla de l’actual contractista, en cas que sigui una altra empresa, amb la finalitat de promoure el treball de persones amb dificultats particulars d’inserció en el mercat laboral, i d’acord amb el Protocol per la Contractació responsable de l’Ajuntament.

El servei de teleassistència de l’Ajuntament va començar l’any 2003 com un servei de telealarma, per anar evolucionant cap a un model de teleassistència bàsica fins arribar a l’actual model de teleassistència avançada.

Increment d’usuaris

El servei ha anat creixent moderadament cada any. L’any 2022 es va tancar amb 2.040 usuaris actius (1.778 aparells). En total van ser 34 terminals més que el 2021. El total de beneficiaris atesos durant l’any 2022 va ser de 2.407 usuaris, 65 persones més que l’any anterior. El servei dona cobertura al 12,28% de les persones majors de 65 anys de Girona. El 70,32% dels usuaris són dones. Durant el 2022, es va instal·lar el servei a 403 persones, i hi va haver 367 baixes, la qual cosa es tradueix en un creixement de 36 usuaris.

De 367 baixes definitives, destaquen les baixes per defunció (48,23%), ingrés residencial (26,98%) i trasllat de domicili (10,08%). El 14,71 % restant es va deure a diversos motius: hospitalització de llarga durada, contractació de persones cuidadores 24 h, contractació d’un altre operador, incompatibilitat tecnològica o no acceptació del servei.

Subscriu-te per seguir llegint