Titanic: les primeres exploracions digitals a mida completa revelen el naufragi com mai s'havia vist abans

Una vista 3D única de tot el vaixell, obre l'esperança que aporti nova llum sobre el que va passar exactament amb el transatlàntic, que es va enfonsar el 1912.

La proa del Titanic encara es pot reconèixer a l'instant fins i tot després de tant de temps sota l'aigua

La proa del Titanic encara es pot reconèixer a l'instant fins i tot després de tant de temps sota l'aigua / Atlantic Productions/Magellan

DdG

El primer escaneig digital a mida completa del Titanic, que es troba a 3.800 m (12.500 peus) a l'Atlàntic, s'ha creat utilitzant mapes d'aigües profundes. Proporciona una vista 3D única de tot el vaixell, que permet veure'l com si l'aigua s'hagués drenat. L'esperança és que això aporti nova llum sobre el que va passar exactament amb el transatlàntic, que es va enfonsar el 1912.

Més de 1.500 persones van morir quan el vaixell va colpejar un iceberg en el seu viatge inaugural de Southampton a Nova York. "Encara hi ha preguntes, preguntes bàsiques, que cal respondre sobre el vaixell", va dir Parks Stephenson, analista del Titanic, a BBC News. Va dir que el model va ser "un dels primers passos importants per impulsar la història del Titanic cap a una investigació basada en l'evidència, i no cap a l'especulació".

El Titanic s'ha explorat àmpliament des que es va descobrir el naufragi l'any 1985. Però és tan gran que a la foscor de les profunditats, les càmeres només ens poden mostrar instantànies tentadores del vaixell en descomposició, mai tot.

La nova exploració captura el naufragi en la seva totalitat, revelant una visió completa del Titanic. Es troba en dues parts, amb la proa i la popa separades per uns 800 m (2.600 peus). Un enorme camp de runes envolta el vaixell trencat.

L'escaneig es va dur a terme l'estiu del 2022 per Magellan Ltd, una empresa de mapes d'aigües profundes, i Atlantic Productions, que estan fent un documental sobre el projecte.

Els submergibles, controlats a distància per un equip a bord d'un vaixell especialitzat, van passar més de 200 hores examinant la longitud i l'amplada del naufragi.

Van prendre més de 700.000 imatges des de tots els angles, creant una reconstrucció 3D exacta.

L'escaneig es compon de 700.000 imatges capturades per submergibles

L'escaneig es compon de 700.000 imatges capturades per submergibles / Atlantic Productions/Magellan

El gran forat a la dreta de la coberta del vaixell s'obre sobre on antigament hi havia la gran escala

El gran forat a la dreta de la coberta del vaixell s'obre sobre on antigament hi havia la gran escala / Atlantic Productions/Magellan

Gerhard Seiffert de Magallanes, que va dirigir la planificació de l'expedició, va dir que era el projecte d'escaneig submarí més gran que havia dut a terme mai.

"La profunditat, gairebé 4.000 m, representa un repte, i també hi ha corrents al lloc, i no ens permet tocar res per no danyar el naufragi", ha explicat.

"I l'altre repte és que has de cartografiar cada centímetre quadrat, fins i tot les parts poc interessants, com ara el camp de runa, has de cartografiar el fang, però ho necessites per omplir entre tots aquests objectes interessants".

L'escaneig mostra tant l'escala de la nau, com alguns detalls minúsculs, com ara el número de sèrie d'una de les hèlixs.

La popa, que es va separar de la proa, és un caòtic embalum d'acer

La popa, que es va separar de la proa, és un caòtic embalum d'acer / Atlantic Productions/Magellan

La popa es va enfonsar al fons del mar després de caure a les profunditats

La popa es va enfonsar al fons del mar després de caure a les profunditats / Atlantic Productions/Magellan

La proa, ara coberta d'estalactites d'òxid, encara es pot reconèixer a l'instant fins i tot 100 anys després de la pèrdua del vaixell. Assegut a la part superior hi ha la coberta del vaixell, on un forat obert ofereix una visió del buit on antigament hi havia la gran escala. La popa, però, és un caòtic embolic de metall. Aquesta part del vaixell es va esfondrar quan es va introduir en el fons del mar.

Al camp de runes circumdant, hi ha articles escampats, com ara peces de metall ornamentades del vaixell, estàtues i ampolles de xampany sense obrir. També hi ha objectes personals, incloses desenes de sabates que descansen sobre el sediment.

Es pot veure un detall extraordinari del vaixell

Es pot veure un detall extraordinari del vaixell / Atlantic Productions/Magellan

Es pot identificar el número de sèrie d'una hèlix

Es pot identificar el número de sèrie d'una hèlix / Atlantic Productions/Magellan

Parks Stephenson, que ha estudiat el Titanic durant molts anys, va dir que es va "sorrar" quan va veure per primera vegada les exploracions. "Et permet veure el naufragi com mai no el pots veure des d'un submergible, i pots veure el naufragi totalment, el pots veure en context i perspectiva. I el que t'està mostrant ara és el veritable estat del naufragi".

Va dir que estudiar les exploracions podria oferir una nova visió del que va passar amb el Titanic en aquella fatídica nit de 1912. "Realment no entenem el caràcter de la col·lisió amb l'iceberg. Ni tan sols sabem si el va colpejar pel costat d'estribord, com es mostra a totes les pel·lícules: podria haver-se aterrat a l'iceberg", va explicar.

L'estudi de la popa, va afegir, podria revelar la mecànica de com el vaixell va colpejar el fons del mar.

L'esperança és que l'escaneig pugui revelar més coses sobre el que va passar la nit que es va perdre el Titanic

L'esperança és que l'escaneig pugui revelar més coses sobre el que va passar la nit que es va perdre el Titanic / Atlantic Productions/Magellan

El mar està passant factura al naufragi, els microbis l'estan menjant i les parts es desintegren. Els historiadors són ben conscients que el temps s'està acabant per entendre completament el desastre marítim.

Però l'exploració ara congela el naufragi a temps i permetrà als experts analitzar cada petit detall. L'esperança és que el Titanic encara pugui renunciar als seus secrets.