Teatre per al 2024: entre Mercè Rodoreda, la denúncia i la realitat

La propera temporada a les sales gironines arribarà farcida de grans noms de l’escena, com Pablo Messiez, Carlota Subirós, Jordi Casanovas, Vicky Luengo o Nao Albet i Marcel Borràs

«La voluntad de creer» de Pablo Messiez.

«La voluntad de creer» de Pablo Messiez. / Laia Nogueras

Alba Carmona

Alba Carmona

Relectures de clàssics de casa que s’han convertit en universals, com La plaça del Diamant; grans històries de denúncia i fets verídics, com el cas d’Altsasu, el judici de la Manada o episodis de la guerra recollits en un dietari perdut, són algunes de les propostes que arribaran als teatres gironins l’any vinent. La temporada teatral que arrencarà al gener durà als escenaris propostes de tota mena, moltes ja avalades per l’èxit a la cartellera de Barcelona i Madrid, amb noms que són una garantia, com Pablo Messiez, Carlota Subirós, Vicky Luengo o Nao Albet i Marcel Borràs.

Entre els espectacles que faran gira l’any vinent després de triomfar a Barcelona hi ha propostes com La plaça del Diamant, Coralina, la serventa amorosa o L’illa deserta.

La producció del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) basada en el gran clàssic de Mercè Rodoreda signada per Carlota Subirós és, per a la crítica, un dels millors espectacles estrenats a la capital catalana el 2023. Planteja una versió coral amb onze actrius interpretant el paper de Natàlia, amb la música en directe de Clara Aguilar. Després d’acumular 20.000 espectadors al TNC, passarà per Girona, Torroella de Montgrí, Figueres i Olot.

També ocupa un lloc en els rànquings del millor del 2023 Coralina, la serventa amorosa, la darrera producció de La Perla 29, programada a Girona, Figueres i Olot. Oriol Broggi posa en escena la comèdia d’embolics de Goldoni, amb una desena d’actors en què sobresurt Mireia Aixalà en el paper de Coralina.

I L’illa deserta, que suma a la bona mà del dramaturg i director Marc Artigau la gran química entre els dos protagonistes, Miki Esparbé i Maria Rodríguez per narrar la història d’Ella i Ell, dues persones a qui una trobada fortuïta els pot canviar la vida. Es veurà al Teatre de Salt i al de Bescanó.

Però si teatre bescanoní té una data assenyalada a l’agenda per l’any vinent és el 24 de març, quan acollirà l’estrena a Catalunya de Prima facie, l’exitós monòleg de Vicky Luengo. Després de brillar a la cartellera de Madrid, l’actriu arribarà a Bescanó amb la història d’una jove i brillant advocada que passa de defensar agressors sexuals a ser-ne la víctima.

Vicky Luengo a «Prima facie».

Vicky Luengo a «Prima facie». / Pablo Lorente

Madrid és també l’origen de La voluntat de creer, premi Max al millor espectacle de teatre del 2023, signat per un dels grans noms de l’escena en espanyol, l’argentí Pablo Messiez, que no venia a Girona des del 2015. És una de les grans apostes del Teatre Municipal per a la temporada vinent, juntament amb La nostra ciutat, una producció del Lliure sobre el clàssic de Thornton Wilder adaptat pel gironí Llàtzer Garcia i la reposició de la multipremiada Jauría, la peça amb què Miguel del Arco i Jordi Casanovas pugen a escena el cas de la Manada. Les transcripcions del judici sobre la violació grupal de Pamplona són la base del muntatge, que arribarà a Girona i al Municipal de Roses amb un repartiment diferent del que es va veure a Figueres el 2021, amb actors com Àngela Cervantes, Carlos Cuevas i Francesc Cuéllar.

La realitat és també la base d’Altsasu, l’espectacle sobre la baralla de bar que va dur vuit joves a la presó, que serà un dels plats forts de la nova temporada de l’Espai Ter de Torroella de Montgrí. Escrit i dirigit per María Goiricelaya, aquests dies ha estat d’actualitat després que Vox n’hagi demanat la retirada del Teatro de la Abadía de Madrid.

I molt menys coneguda, pel silenci que ha pesat durant anys entre els seus protagonistes, però igualment real és la història de Papers de la guerra. El Rerelteló de Porqueres, un cicle petit però amb autèntiques perles a la programació, obrirà la temporada amb aquest muntatge nascut dels dietaris que Pepe Castells i Pubill va escriure durant la guerra. El dramaturg, actor i director de Ravós del Terri, Pau Vinyals, s’ha aliat amb els Castells, una família de teatre i mestres de l’ofici de construcció d’escenografies, per deixar enrere tots aquests anys d’oblit.

Vinyals serà protagonista per partida doble a la cartellera gironina, perquè aquest any entrant també girarà amb Mal de coraçon, un curiós acostament a la figura de Santa Teresa d’Àvila de la mà de Victoria Szpunberg i Teatro en Vilo. Pol López i Júlia Barceló l’acompanyaran a l’escenari, en un muntatge que es veurà a Girona, Figueres o Bescanó després de ser al TNC.

El TNC també va acollir l’estrena de De Nao Albet i Marcel Borràs, el darrer espectacle (o no) d’un dels duets escènics més rellevants del teatre català. Borràs, olotí, presentarà a casa l’espectacle, un duel d’egos amb el seu partenaire, en una de les cites més importants del Principal d’Olot per als pròxims mesos.

Poncia, un monòleg interpretat per Lolita Flores basat en el personatge de la criada de La casa de Bernarda Alba de Federico García Lorca al Jardí de Figueres o Jo, travesti, amb Roberto G. Alonso, al Teatre de Salt, seran altres títols a tenir en compte la primera meitat de l’any.

Pels més menuts, les propostes en gira de companyies gironines com La Bleda (Com els pingüins) o Ortiga (An-ki); Sotabosc, d’Inspira Teatre, o dins el cicle Empordanet Escena, Polzet de Zum Zum Teatre i Miranius de Teatre de Paper són un encert segur.

Dansa: Mal Pelo, Rovira i Ayguadé

La dansa també té el seu espai en el calendari de les arts escèniques gironines. Sens dubte, entre els grans protagonistes d’aquesta disciplina hi ha Mal Pelo, la companyia gironina de més renom internacional, que el 2024 serà a Figueres i Olot amb Highlands, el muntatge de gran format amb què acomiada la tetralogia sobre Bach. 

El Principal d’Olot també acollirà Odissea de Maria Rovira, reconegut amb tres premis Butaca; el Teatre de Salt, Cowards d’Àngel Duran i Runa, que va donar dos Max a Lali Ayguadé i el Teatre Municipal de Girona, les internacionals La ciudad de los otros dels colombians Sankofa i Through the grapevine d’Alexander Vantournhout, a més de La gata que volia canviar la història, un espectacle de dansa, titelles i visuals per a tota la família a càrrec de Thomas Noone Dance. a.carmona girona

Subscriu-te per seguir llegint