Opinió

Tracte amable i atenció eficient

En el llarg pelegrinatge que qualsevol ciutadà es veu obligat a fer en la seva relació amb les distintes administracions, organismes públics o grans empreses de serveis, sovint, l’amabilitat i atenció eficient deixen molt a desitjar. Sembla que el ciutadà hagi d’estar al servei d’aquestes entitats, quan és a la inversa. Són les administracions i empreses de serveis les que han d’estar al servei de la ciutadania. I si acudim a les dites populars, se sol dir que qui paga mana, però en el tema de les administracions, múltiples, complexes i fins i tot duplicades, la realitat sol ser diferent. Tot i que són els ciutadans els propietaris de les administracions públiques, ja que són ells els que amb la seva feina i l’abonament dels impostos i taxes, contribueixen i mantenen el funcionament de les mateixes i la retribució dels múltiples funcionaris que les conformen, no sempre són ben tractats ni reben una atenció amable, ni solen ser atesos de manera eficient. I cal dir que com en tots els aspectes de la vida, sempre i en totes les administracions hi ha honroses excepcions.

Només cal passejar-se per tots els organismes que tenen confiada la gestió d’alguns serveis imprescindibles per al bon funcionament de la societat, per adonar-se que el ciutadà és una simple formigueta davant la mastodòntica burocràcia administrativa existent, i que el seu temps és menyspreat i menystingut. I no només pel temps que se li exigeix per sol·licitar cites prèvies, telemàticament o presencialment, sinó pel temps que se li fa perdre absurdament en les múltiples institucions i serveis públics als quals ha d’acudir. I aquí podem citar organismes tan diversos com els Jutjats o Tribunals de Justícia, que segurament ocuparien el rànquing d’ineficiència pel que fa al respecte al dret a ser atès sense dilacions injustificades ni pèrdua absurda de temps. Podem citar també l’Agència Tributària, per motius diversos, que no ve al cas ara explicitar, la Direcció Provincial de Trànsit, diversos organismes de la Generalitat o Ajuntaments. Tampoc podem oblidar els temps que roben les grans empreses de serveis per mitjà dels seus sistemes, ineficients, d’atenció al públic.

Aquestes grans empreses, gestionadores de serveis essencials com el llum, l’aigua, la telefonia o la seguretat..., són les campiones en donar les màximes facilitats per contractar ràpidament un servei i també en posar les màximes dificultats i problemes quan una persona vol donar-se de baixa.

La ciutadania haurem de prendre consciència que no som súbdits, ni som simples consumidors, i que tenim tot el dret a exigir que se’ns tracti amb amabilitat, respecte i eficiència, tant per part de diversos organismes públics, que es mantenen gràcies als nostres impostos, com per part de les empreses que gestionen serveis essencials o d’altres. El temps passa massa ràpid, i no és qüestió que ens el facin perdre, ni ens el robin injustificadament. L’amabilitat i l’eficiència són assignatures imprescindibles en qualsevol organisme públic i en qualsevol empresa de serveis.

Subscriu-te per seguir llegint